יום רביעי, 29 ביולי 2009

תאונה אווירית בישראל היא רק שאלה של זמן

מקבץ דיווחי עיתונות מאשש כי הברדק בתעופה האזרחית ממשיך לחגוג - ניכר שעובדי רש"ת ורת"א אינם מצייתים לשלט על שולחנו של גיורא רום.

עיתון "הארץ" מדווח היום על אירוע חמור נוסף של כמעט תאונה אווירית:

שני מטוסים קלים כמעט התנגשו בשמי המרכז בחודש שעבר, כך נודע היום (רביעי) ל"הארץ". רשות התעופה האזרחית (רת"א) בודקת את האירוע החמור.

מדובר בשני מטוסים פרטיים אשר טסו זה מול זה והגיעו למרחק של כמה עשרות מטרים. רק כאשר נוצר קשר עין הגיב אחד הטייסים לאסון המתקרב וסטה ממסלול ההתנגשות. הבקרה האווירית לא ראתה את המתרחש והטייסים לא הוזהרו מראש.

ערוץ 2 מדווח על אירוע חמור נוסף:

בנוסף, ערוץ 2 דיווח הערב כי מטוס נוסעים של חברת סקיי הטורקית התקרב אתמול בצורה מסוכנת לקרקע בעת שהיה בדרכו לנחיתה בנתב"ג. אירוע בטיחות הטיסה התרחש כאשר המטוס, שעליו היו 180 נוסעים, נמצא בכיוון מזרח לשם ביצוע הקפה לקראת נחיתה.

הטייס עבר את הנקודה שבה אמור היה לפנות והתקרב בצורה מסוכנת להרי יהודה. מכשיר ההתראה בתא הטייס הזהיר מפני הגובה הנמוך והוא הגביה את מטוסו. רשות שדות התעופה (רש"ת) בודקת את המקרה.

דה-מרקר מדווח על הממצאים החמורים בדוח בטיחות התעופה האזרחית השנתי ל-2008 של חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז, המופץ בימים אלה בין גורמי ענף התעופה בישראל:

"סטירת הלחי שקיבלה התעופה האזרחית בישראל, התבטאה בהורדת דרוג התעופה של ישראל ע"י מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב ה-FAA מקטגוריה 1 לקטגוריה 2. חשוב להבין, כי הורדת הדרוג אין בה כדי לקבוע כי התעופה האזרחית אינה בטוחה אלא כדי להתריע על יכולת המדינה, עפ"י הערכת ה-FAA, להסדיר את התעופה האזרחית בתחומה עפ"י הסטנדרטים הבינלאומיים והלקחים, בתחום ההפעלה והתחזוקה של כלי הטיס, כפי שנקבעו ע'י ICAO.

במלים אחרות, ה-FAA איבד אמון ביכולתן של רשויות התעופה האוויריות בישראל. אין פלא שגם תושבי מודיעין איבדו אמון ברשויות התעופה בישראל, וגם ועדת הכלכלה של הכנסת המליצה על הקמת ועדת מומחים בלתי תלויה לבחינת החלופות לנחיתת מכשירים במסלול 30 - עדות מובהקת לאי אמון של הכנסת ברשויות התעופה.

בכתבה נוספת בדה-מרקר מלפני שבועיים,  מתייחס מפקד חיל האויר לשעבר עמוס לפידות לתקלה החמורה במערכת הנחיתה הממוחשבת - אותה מערכת שרשות שדות התעופה רוצה להפעיל מעל מודיעין:

האירוע הבטיחותי האחרון בישראל אירע בסך הכל לפני חודש: שני מטוסי נוסעים, של אל על וישראייר, שביקשו לנחות בנתב"ג, כמעט התרסקו אל הקרקע לאחר שמכשיר המסייע לניווט סיפק להם נתונים שגויים.

"יש תקלות שפשוט אסור שייקרו", אומר השבוע ל-TheMarker מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') עמוס לפידות בהתייחס לאירוע הזה. "בתנאי מזג אוויר אחרים היתה עלולה להיגרם תאונה אווירית איומה".

נזכיר כי רשות שדות התעופה התייחסה אז לתקלה החמורה הזו בתגובתה לעיתון "הארץ" כ"תקלה קלה". פלא שהציבור, הח"כים וה-FAA איבדו בה אמון?

מתוך המשך הכתבה:

אירוע מכשיר הניווט לפני חודש הוא רק אחד בשרשרת אירועי בטיחות טיסה שהתרחשו מתחילת השנה במרחב האווירי של ישראל. ברשות התעופה הפדרלית של ארה"ב לא חיכו לאירועים האלה, וכבר בסוף 2008 הורידה הרשות (ה-FAA) את רמת הבטיחות של התעופה בישראל מקטגוריה 1 (הגבוהה ביותר) לרמת דירוג בטיחות טיסה של קטגוריה 2, המאפיינת מדינות עולם שלישי כגון קונגו, הפליליפינים, אינדונזיה, גינאה וניקרגואה. זאת עקב ליקויים חמורים שהתגלו ברמת הפיקוח של רשות התעופה האזרחית על ענף התעופה בישראל.

גם מבקר המדינה, מיכה לינדשטראוס, האיץ לפני חודשים מספר את בדיקתו בנושא שבה החל בקיץ 2008. זאת לנוכח הצטברות אירועי בטיחות טיסה חמורים ולקראת פרסום דו"ח ראשון מסוגו - בטיחות הטיסה האזרחית בישראל.

"תאונה אווירית בישראל היא רק שאלה של זמן", אומר בכיר בענף התעופה, "לא ייתכן מבחינה סטטיסטית שהמצב של כמעט תאונות אוויריות יימשך. לצערי רק לאחר שיתרחש פה אסון תעופה המוני יתחילו להבין את חומרת המצב של בטיחות הטיסה. אז יקימו ועדת חקירה ממלכתית - אבל זה יהיה מאוחר מדי."

לא מחכים לאסון תעופה המוני ולא מחכים לועדת החקירה - אנו, תושבי מודיעין-מכבים-רעות, לא ניתן לברדק של רשויות התעופה לחגוג 300 מטר מעל ראשי ילדינו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה