יום שישי, 23 ביולי 2010

מבט בוחן לעתירת העירייה לבג”ץ נגד הטיסות

השבוע הוגשה עתירה לבג”ץ ע”י העירייה נגד הטיסות. ניתוח של מסמך העתירה שהגיע לידינו מלמד כי העתירה נשענת על משענת קנה רצוץ, והיא נואשת עד כדי כך שהיא רותמת לעזרתה ציטוטים מספר יהושע אודות כיבוש העיר יריחו בתרועות שופר. האם העירייה מצפה לנס? :shock:

בנוסף מעלה חבר המועצה דני רוזנפלד טענות קשות נגד ראש העיר עקב סתירות באופן הצגת העתירה בפני מועצת העיר, ואי מסירת עותק מהעתירה לחברי מועצת העיר. רוזנפלד תובע במפגיע מראש העיר לתקן מיידית את העתירה בהתאם להצהרותיו למועצת העיר.

עיריית מודיעין הגישה השבוע,  ביום ד’ 21.7.10, את עתירתה לבג”ץ בנושא הטיסות נגד ממשלת ישראל, שרי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה, המועצה הארצית לתכנון ובניה, רת”א ורש”ת. ניתן לצפות כאן במסמך העתירה המלא לבג”ץ.

העתירה נסובה ברובה סביב דרישה למשרד הפנים לביצע הליך מוסדר לשינוי התמ”א (תוכנית מתאר ארצית - אשר אינה כוללת היום את נתיב ה-LDA החדש מעל מודיעין), כאשר במסגרת תהליך זה יתאפשר לעירייה להציג את טיעוניה ולדרוש פיצוי הולם לפגיעה בתושביה. יודגש כי אין בהליך שינוי התמ”א בכדי למנוע את ביצוע הטיסות בשמי העיר. בנוסף עיריית מודיעין דורשת במסגרת העתירה כי בג”ץ יוציא צו ביניים האוסר על ביצוע טיסות הלילה מעל מודיעין בטיעון כי רשויות התעופה הצהירו בבג”ץ כי הטיסות יבוצעו בשעות אחר הצהריים. כמו כן דורשת העירייה במסגרת העתירה כי בתום פרוייקט שיפוצי המסלול בנתב”ג יבוטל נתיב ה-LDA מעל מודיעין.

בג”ץ הנחה כי יקבע דיון בעתירה בתום הפגרה, וכי על המשיבות להשיב תשובה מקדמית לעתירה ולבקשה לצו הביניים תוך 14 יום.

כזכור, מטה “שמיים נקיים” יזם בחודש מאי הגשת עתירה לבג”ץ נגד החלטת רת”א להפעיל נתיב ה-LDA מעל לב העיר, בטענה שההחלטת רת”א היא בלתי סבירה בהינתן חלופות אחרות שממזערות את הפגיעה בתושבי מודיעין-מכבים-רעות. מטרה נוספת של העתירה היתה לסנדל את רת”א במסגרת מסמך משפטי מחייב למתכונת הפעלה של חלון שעות ומספר טיסות – שכן במסמך ההחלטה שפרסמה רת”א ב-6.4.10 לא צויינו שום מגבלות של חלון שעות להפעלת הטיסות מעל מודיעין, והוגדרה רק תחזית בלתי מחייבת למספר הטיסות.

ראש העיר ומועצת העיר דחו את יוזמת “שמיים נקיים” (למעט חברי המועצה דני רוזנפלד ואלכס וינרב), והטילו את יהבם על “יחסי האמון עם גיורא רום” – ואת ההשלכות של מדיניות נאיבית וחסרת אחריות זו תושבי העיר חווים מדי לילה עם טיסות הלילה הרועמות מעל ראשם ומדירות את מנוחתם.

יודגש כי העתירה הנ”ל של העירייה אינה מוגשת נגד עצם החלטת רת”א להפעיל את נתיב ה-LDA החדש למסלול 30 מעל לב העיר, מן הסתם מכיוון שעתירת העירייה מוגשת בשיהוי של 3.5 חודשים ממועד פרסום החלטת רת”א - ולאחר קביעת עובדות בשטח בדמות סגירת מסלול 26 לשיפוצים והפעלת הנתיב לאחר המתנה של 45 יום מפרסומו ברשומות – ולכן לו עתירה היתה מוגשת כעת נגד החלטת רת”א דינה היה להידחות על הסף ע”י בג”ץ בשל שיהוי.

כמו כן העירייה כלל אינה מתמודדת במסגרת עתירתה עם הטיעון של רשויות התעופה לצורך בשימוש במסלול 30 לטיסות הלילה. רשויות התעופה טוענות כי לאחר סגירת מסלול 26-08 לשיפוצים, נותר רק מסלול אחד פעיל, הלוא הוא מסלול 12-30, וכי מסלול 12 קצר מדי עבור מטוסים רחבי גוף ובעלי מטען גבוה, דבר הטיפוסי לטיסות ארוכות טווח (ראו הסבר כאן). בהנחה שיש אכן סיבה בטיחותית ראויה של רשויות התעופה מדוע ניתן לנחות רק על מסלול 30, מה יוכל בג”ץ לעשות כעת, מלבד לנזוף ברשויות התעופה על עבודת תכנון רשלנית הנגועה אולי גם בחוסר תום לב?

בנוסף, העירייה נשענת בעתירתה על הצהרות ישנות של המשרד להגנת הסביבה, אשר היועמ”ש של העירייה הסבירה בישיבת מועצת העיר ב-2.6.10 שדנה בנושא הטיסות (אותה ישיבה בה ראש העיר נעל את דלתות חדר הישיבות על מנת למנוע כניסת תושבים לצפיה בישיבה) כי המשרד להגנת הסביבה שינה את עמדתו וקבע כי אין בטיסות מעל מודיעין משום חריגה בתקני המשרד להגנת הסביבה.

כפי שציינו בעדכון קודם, הישענות העירייה על הצהרות רשויות התעופה בבג”ץ לפני למעלה משנה היא משענת קנה רצוץ, שכן אותו הליך משפטי בוטל לאחר שהעירייה משכה את עתירתה, ובמקומו החל תהליך של דו שיח בין העירייה לבין רת”א אשר התוצר שלו היה מסמך ההחלטה של רת”א שפורסם באפריל השנה – מסמך אשר עיריית מודיעין אימצה לחיקה והפליאה לעסוק בפעילות הסברה אודות “ההישגים” כביכול הגלומים באותו מסמך. יודגש כי בגוף החלטת רת”א אין שום מגבלה של חלון שעות על ביצוע ההקפה מעל מודיעין, ובמסמך מדיניות הפעלת מסלולי הנחיתה בנתב”ג שהועבר לעיון העירייה אף נקבע במפורש כי בשעות הלילה כל הנחיתות יבוצעו בנתיב ה-LDA מעל מודיעין.

עתירת העירייה עד כדי כך נואשת, שהיא אף רותמת לעזרתה את התנ”ך ומצטטת בעמ’ 31 בעתירתה את פסוקים ב’-ה’ מפרק ו’ בספר יהושע המתאר את כיבוש העיר יריחו בקול שופר, וטוענת כי:

“תאור זה שהובא במקורות אודות כיבוש העיר יריחו בקול שופר, מתאים ו"יפה" גם לימינו אנו (בשינויים הרלוונטיים) אודות הרעש המחריד ממנו סובלת העיר מודיעין-מכבים-רעות, בפרט בשעות הלילה”.

אוי לנו ואבוי לנו שזו רמת הטיעונים שמציגה סוללת עורכי הדין המלומדים ששכרה עיריית מודיעין במיטב מסי הארנונה שלנו :shock:

מימד נוסף שיש להתייחס אליו זהו המידע שמסר ראש העיר לציבור ולמועצת העיר לגבי העתירה הנדונה:

  1. העירייה הפיצה ב-12.7 הודעה לעיתונות על פיה העתירה נגד התמ”א הורחבה לטיסות הלילה.
  2. אולם בישיבת מועצת העיר ב-14.7 הדגיש ראש העיר כי אין מדובר רק בעתירה נגד טיסות הלילה, אלא גם נגד נתיב ה-LDA בכלל מעל מודיעין, כולל נגד טיסות היום. לאחר מכן ביקש ראש העיר מחברי מועצת העיר לתמוך בעתירה לבג”ץ ולהצביע למען הצעה שנוסחה על ידו במלים אלה: “מי בעד ללכת לבג”ץ על הכל?” (מה שמזכיר את “מי בעד חיסול הטרור?” של אריק שרון במהלך ליל המיקרופונים הנודע לשמצה במרכז הליכוד בשנת 1990).
  3. ביום ד’ השבוע פורסם בדה-מרקר כי העירייה הגישה עתירה לבג”ץ נגד טיסות הלילה. בעקבות הפרסום בדה-מרקר תהה חבר המועצה דני רוזנפלד בהתכתבות בין חברי מועצת העיר: “מטרידה אותי גם העובדה כי העתירה לבג"ץ נסובה רק סביב טיסות הלילה , בעוד שבישיבת המועצה כשראש העיר הודיע שהבג"ץ הוא "על הכל" שאלתי האם גם על טיסות היום  והוא הגיב בחיוב. “
  4. ראש העיר חיים ביבס השיב לרוזנפלד במלים אלה:
    “העתירה שלנו לבג"צ כוללת את הכל לרבות טיסות לילה,יום ותמ"א ולכן לא ברור לי מאיפה אתה שואב את הנתון הזה.”
  5. למחרת רוזנפלד השיב לראש העיר במכתב נוקב שהופץ לכל חברי מועצת העיר וכן לתקשורת. מתוך מכתבו של רוזנפלד לראש העיר:

הצטערתי לקבל את העתק העתירה מכתבי העיתונות המקומית אשר קיבלוה מדוברות העירייה .צר לי כי העירייה לא מצאה לנכון ליידע  ולהביא לידיעת נבחרי הציבור כי העירייה הגישה עתירה (למדנו על כך  בעיקר מהעיתון דה מרקר) ובאי קבלת העתק העתירה  בסמוך להגשתה למזכירות בית המשפט.

האם נראה לך הדבר תקין שחברי מועצת לא יקבלו מהעירייה העתק מהעתירה? הצריכים הם ללמוד על  כך מהעיתונות והכתבים ? הזו הדרך  בה העירייה בחרה לנהוג כלפי הציבור ונבחריו ?

קריאת העתירה מלמדת אותי כי נימוקי העותרים (העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה) מבוססים אך ורק על טיסות הלילה.  לא מצאתי כל סעיף ו\או התייחסות עניינית  בעתירה לגבי מתן סעד ביניים  לטיסות היום .

הודעותיך שלך בעניין טיסות היום נתגלו כחלולות מכל תוכן וכחסרות כל כוונה מצידך לפעול בעתירה בעניין טיסות היום.

הנני דורש ממך לפנות  לאלתר וללא דיחוי אל היועצים המשפטיים על מנת שייפנו לכבוד בית המשפט בבקשה לתקן את העתירה ולכלול בה בנוסף גם מתן סעד ביניים לטיסות היום לרבות (כפי שהתחייבת לעשות)  בין השאר באמצעות  שינוי נתיב נחיתה ו\או חיוב רת"א ורש"ת  לביצוע  נחיתות יום על פי  התחזית שניתנה ע"י  רת"א   ובהתאם ל"סיכומים ההבנות" בין העירייה ורת"א כפי שדיווחת עליהם בישיבת מועצת העיר בתאריך 2.6.2010 .

לטיפולך הדחוף אודה !

בברכה,

דני רוזנפלד
חבר מועצת העיר

לא ברור אם ראש העיר אינו מודע למהות העתירה שהוגשה על ידי העירייה, או שמא הוא מוליך שולל במתכוון את הציבור ואת מועצת העיר :shock:

כך או כך זו עדות נוספת להתנהלות החובבנית והרשלנית של עיריית מודיעין בטיפולה בנושא הטיסות, אשר כתוצאה ממנה סובלים תושבי העיר.

מטה “שמיים נקיים” עדיין מקווה ומייחל להצלחת העתירה לבג”ץ – גם אם בשלב זה נראה שיידרש לשם כך לא פחות מהנס שהביא להפלת חומות העיר יריחו :lol:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה