יום רביעי, 7 ביולי 2010

רת”א: אופס, טעינו בתחזית…

התסריט נגדו התריע מטה “שמיים נקיים” התממש: רת”א הודיעה כי היא טעתה ב”תחזית”, וכי יש צורך גם בחלון טיסות לילה מעל מודיעין. ביבס הוציא בתגובה מכתב חריף לגיורא רום, אולם החשש הגדול הוא שמאחר וביבס הלך שולל אחר “התחזית” של רת”א, והשליך את יהבו על ”יחסי האמון המופלאים עם גיורא רום”, איחרנו כבר את חלון ההזדמנויות להגשת בג”ץ נגד נתיב הנחיתה החדש. כתוצאה מהתנהלות זו תושבי מודיעין-מכבים-רעות עלולים לסבול מפגיעה קשה באיכות חיינו בשנה וחצי הקרובה.

נתיב ה-LDA החדש בשמי מודיעין החל לפעול ביום ה’ 1.7.10, ומאז חווים תושבי העיר טיסות מרעישות מדי לילה המדירות את מנוחת התושבים. פעיל שמיים נקיים עזי שבי צילם השבוע את טיסות הלילה מעל שכונת הכרמים (ציפור). כבסיס השוואתי לרעש מחריש האוזנים שחווים התושבים ניתן לשמוע את יללת החתול ברקע במהלך הטיסה הראשונה. צפו בסרטון הקצר:

השבוע הפיצה דוברות עיריית מודיעין הודעה לעיתונות, המעדכנת על פגישה שהתקיימה ביום ה’ בשבוע שעבר בין נציגי עיריית מודיעין לבין רת”א:

“ביום חמישי האחרון התקיימה פגישת עדכון בין נציגי רת"א וראש עיריית מודיעין, מכבים-רעות חיים ביבס וסגנו חנן ברנשטיין. בפגישה עדכנו נציגי רת"א כי חלה טעות בעבודת המטה של רש"ת ורת"א בחודשים האחרונים והתגלתה בעיה שעקב עבודות שדרוג המסלולים וקיצור מסלול 12, יחד עם בעיות טופוגרפיה ישנם מטוסים שאין באפשרותם לנחות מבחינה טכנית על המסלול החדש.

לדברי נציגי רת"א משמעות הדבר היא צורך בפתיחת חלון נחיתות LDA נוסף על התוכנית המקורית שהחלה לפעול מעל העיר רק ביום חמישי האחרון. החלון החדש הוא בין השעות 23:30-01:00 וכוללת שמונה טיסות בממוצע בכל לילה.”    

דוברות העירייה צרפה מכתב שביבס שלח למנהל רת”א גיורא רום בכותרת “הפרה בוטה”, ונושא את אותו תאריך בדיוק של ההודעה לעיתונות. במכתב ביבס תוהה האם מדובר “בחוסר תום לב או בטעות מקצועית קריטית עליה מישהו חייב לתת הסברים”. ביבס דורש מגיורא רום להיפגש עימו בשבוע הקרוב ומאיים כי לאור המציאות החדשה הוא רואה את עצמו “רשאי להשתמש בכל הכלים וכל האמצעים העומדים לרשותי”.

בהודעה לעיתונות דוברות העירייה היתה מפורשת יותר ודיברה על חידוש הבג”ץ:

“במכתב מציין ראש העיר כי הוא מתנגד בתוקף לשינויים והמצב החדש שנוצר כפי שהוצג ע"י אנשי רת"א ורש"ת ובעקבות כך מתכוונים בעירייה להיאבק בהחלטה בכל האמצעים העומדים לרשותה לרבות חידוש הבג"צ”

כזכור, מטה “שמיים נקיים” נאבק למען הגשת בג”ץ נגד החלטת רת”א להקים נתיב נחיתה בשמי העיר, משני טעמים:

  1. ההחלטה של רת”א לבחור דווקא בנתיב הנחיתה החולף מעל לב העיר אינה סבירה ואינה מידתית, שכן יש חלופות אחרות לנתיב נחיתה העומדות בדרישות הסף הבטיחותיות, ואשר מזיקות הרבה פחות לתושבי מודיעין.
  2. הסברנו שבניגוד לאופן בו ניסתה עיריית מודיעין להציג את מסמך רת”א כהסכם מחייב, אין שום הסכם מחייב ושום בטיח אלא רק “תחזית” של רת”א למתאר טיסות משוער. על מנת לסנדל את רת”א יש להגדיר מסמך עם תוקף משפטי מחייב בו יש סנקציות במקרה של חריגה. כידוע, המונח “תחזית” אינו מונח מחייב ולא ניתן לתבוע חזאי על טעות בתחזית.

בישיבת מועצת העיר בתחילת חודש מאי התעלמו ראש העיר וחברי המועצה ממאות מכתביכם בהם דרשתם שלא ישלימו עם מסמך ההחלטה של רת”א אלא שימשיכו במאבק תקיף לשמיים נקיים. ראש העיר התעלם גם מפניית “שמיים נקיים” לעתור לבג”ץ בסיוע של עורך דין מומחה בדיני תעופה ומשפט אווירי. כאשר יוזמתנו לעתור לבג”ץ הועלתה ע”י אלכס וינרב כהצעה לסדר בישיבת מועצת העיר ב-2.6.10, ראש העיר הפעיל מכבש לחצים על חברי מועצת העיר – אשר ברובם המכריע יישרו עימו קו והצביעו נגד ההצעה לעתור לבג”ץ נגד החלטת רת”א, למעט חברי המועצה אלכס וינרב ודני רוזנפלד.

ראש העיר חיים ביבס וסגנו חנן ברנשטיין הביעו את מלוא אמונם במנהל רת”א גיורא רום ונתנו בו את מבטחם באופן עיוור, מבלי לדרוש כל בטוחה בעלת תוקף משפטי ל”תחזית” במסמך רת”א, כפי שדרש בישיבה חבר המועצה דני רוזנפלד.

כעת עולות כמה תהיות:

  1. כפי שהסבירה היועצת המשפטית של העירייה בישיבת המועצה ב-2.6.10, יש מונח משפטי שנקרא “שיהוי”, ובג”ץ דוחה עתירות נגד החלטות רשות שלטונית אשר השתהו מעל פרק זמן סביר. ספק רב אם עיריית מודיעין תוכל לעתור בחודשים יולי-אוגוסט נגד החלטת רת”א שפורסמה בחודש אפריל.
  2. כאמור “תחזית” זהו מונח נזיל, ורת”א יוכלו לטעון כי התחזית השתנתה, וללא הסכם משפטי מחייב יתכן מאוד שאין לעיריית מודיעין בסיס משפטי לתביעה בגין שינוי מתאר הטיסות. זה בדיוק מה שטענו מטה “שמיים נקיים” וחברי המועצה שתמכו בהגשת בג”ץ כמו דני רוזנפלד, שדרשו בטוחות ל”תחזית” של רת”א.
  3. ראש העיר חיים ביבס דחה בזילזול את כל האזהרות הנ”ל, סגנו חנן ברנשטיין טען כי עתירה לבג”ץ תפגע בנכס העיקרי שהושג לשיטתו והוא “יחסי האמון עם גיורא רום”, ואילו היועמ”ש טענה כי במידה ותמונת המצב תשתנה יש לעירייה את כל הכלים לפנות לבית המשפט. לפיכך החלטת רת”א על הקמת נתיב נחיתה חדש בשמי מודיעין עברה למעשה בהסכמת עיריית מודיעין ונכנסה כבר לתוקף בראשון ליולי.
  4. שימו את עצמכם כעת בנעלי בג”ץ: בהנחה שיש לרת”א נימוק משכנע לגבי הצורך הבטיחותי בשימוש במסלול 30 לטיסות הלילה, האם בג”ץ יוכל לחייב את רת”א להנחית את טיסות הלילה הנ”ל על נתיב 12? כמובן שלא. האם בג”ץ יוכל כעת לדרוש מרת”א לבטל את נתיב נחיתת המכשירים מעל מודיעין (LDA או VOR) ולהשאיר את מדינת ישראל ללא נתיב נחיתת מכשירים מזרחי בשנה וחצי הקרובה כאשר מסלול 26 נמצא באמצע שיפוצים? כמובן שלא. האם בג”ץ יראה בשינוי מתאר השימוש של נתיב ה-LDA הכולל חלון טיסות לילה של 8 טיסות כשינוי מהותי ב”תחזית” של רת”א ל 5-10 טיסות בשמי העיר? קרוב לוודאי שלא.
  5. בתסריט האופטימלי בו בג”ץ לא ידחה על הסף עתירה של עיריית מודיעין בגין שיהוי, בג”ץ יוכל להנחות את רת”א לבחון נתיבים חליפיים לנתיב ה-LDA מעל מודיעין, והדיון המקצועי והמשפטי הארוך בחלופת אלה בוודאי ימרח חודשים ארוכים, כאשר במהלכן ימשיכו מטוסים לטוס מעל ראשינו ביום ובלילה.

במלים אחרות, המדיניות אותה הוביל ביבס תוך התעלמותו המזלזלת מכל ההתראות וההזהרות, התעקשותו להשלים עם מסמך ההחלטה של  רת”א במקום לעתור נגדה לבג”ץ בזמן (כפי שעשה למשל ראש עיריית חולון), ותמימותו בנתינת אמון עיוור ברת”א, הביאו אותנו למצב בו תושבי מודיעין-מכבים-רעות צפויים בסבירות גבוהה לסבול בשנה וחצי הקרובה מטיסות מרעישות גם ביום וגם בלילה.

מטה “שמיים נקיים” מקווה כי ראש העיר חיים ביבס יקבל הפעם את המלצתנו להיעזר בהגשת העתירה בעורך דין המומחה לדיני תעופה ומשפט אווירי (בניגוד לתשובתו המדהימה של ביבס במסגרת ראיון ל”מודיעין ניוז” בשבוע שעבר לגבי אי הסתייעות בעורך דין מומחה בהכנת עתירה נגד רשויות התעופה בטענה כי “לא היה צריך להבין יותר מדי”), וכי בג”ץ לא יפסול את העתירה בגין השתהותה של עיריית מודיעין.

אנו מזכירים כי הקברניט שייעץ ל”שמיים נקיים” ולעירייה הבהיר כי אין חובה לבצע את כל טיסות הלילה מעל מודיעין כפי שהוחלט ע”י רת”א, וכי ניתן לנחות בלילות עם ראות טובה מעל יער בן שמן בגישת RNAV-VISUAL – ומן הראוי שנושא זה יודגש בעתירה לבג”ץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה