יום שבת, 4 ביוני 2011

שיפוץ מסלול 26 הסתיים – מה המשמעות מבחינתנו?

בפרסום זה ננתח את מתכונת הפעלת המסלולים בנתב”ג בקיץ לאור הסיום המוקדם מהמתוכנן של שיפוץ מסלול 26, ובאיזה נסיבות ימשיכו להתקיים טיסות בשמי העיר בשלושת החודשים הקרובים. השאלה המרכזית שתוכרע  בדיון בבג”ץ ביום שני הקרוב היא האם תוגבל מתכונת ההפעלה הארוכת טווח של נתיב הנחיתה מעל מודיעין?

בפרסום האחרון של “שמיים נקיים” התייחסנו לכך שבתשובת המדינה לבג”ץ בחודש פברואר נכתב כי בעקבות מנגנון הקנס-פרס בו התקשרה רשות שדות התעופה עם הקבלן לשיפוץ המסלולים, יש אפשרות כי סיום שיפוץ מסלול 26, אשר היה אמור להסתיים עד ספטמבר 2011, יוקדם לחודש יולי ואולי אף לחודש יוני.

ביום ד’ 1.6.2011 רשות שדות התעופה הוציאה הודעה לעיתונות המעידה כי אכן מנגנון הקנס-פרס הוכיח את עצמו, וכי שיפוץ מסלול 26 הסתיים והמסלול הוחזר באותו יום לפעילות רגילה -  שלושה חודשים מוקדם מן המתוכנן. מנגנון הקנס-פרס גובש ע"י רש"ת במטרה לצמצם את התקופה בה נתב"ג יפעל במתכונת חד מסלולית אשר מקשה מאוד על תפעול השדה ומגבילה את קיבולת הטיסות של נתב”ג, ולהקדמת סיום שיפוץ מסלול 26 בוודאי שאין שום קשר לעירייה.

עם זאת רשות שדות התעופה הודיעה כי היא אינה סוגרת מיידית את מסלול 30 בו נוחתים מטוסים מעל מודיעין, וכי בשלושת החודשים הבאים מסלול זה יסגר ויפתח לסירוגין, כאשר בשיא עונת התיירות הקיץ שני המסלולים יפעלו יחדיו.

הקדמת סיום השיפוצים של מסלול 26 מגיעה בעיתוי מצויין מבחינתנו, תושבי מודיעין, שכן לו שיפוץ מסלול 26 היה מסתיים בספטמבר כפי שתוכנן, המשמעות היתה ששוב היינו חווים בשיא עונת התיירות של חודשי הקיץ את אותן עוצמת רעש מטוסים גבוהות כפי שחווינו בקיץ אשתקד.

הדיווחים בעיתונות הארצית לגבי מתכונת הפעילות המדוייקת של המסלולים היו סותרים במקצת, אולם “שמיים נקיים” איתר את דפית ההנחיות לטייסים אשר רשות שדות התעופה הפיצה לחברות התעופה, והלו”ז לפיה הוא כדלקמן:

עד 15 ליוני 2011 יפעלו שני המסלולים גם יחד – הן מסלול 26-08 והן מסלול 12-30.  ב-15 ליוני יסגר למשך חודש וחצי מסלול 12-30 והמסלול היחיד הפעיל יהיה 26-08. ב-1 לאוגוסט יפתח שוב מסלול 12-30 ונתב”ג יפעל שוב במתכונת של שני מסלולים. ב-1 לספטמבר יסגר שוב מסלול 12-30, הפעם לתקופה של שנתיים לצורך שיפוץ המסלול. המשמעות היא שבין 15 ליוני ועד 1 לאוגוסט לא יהיו שום טיסות מעל מודיעין, וכנ”ל לגבי התקופה החל מה-1.9.11 ועד תום פרוייקט השיפוצים בנתב”ג, המתוכנן להסתיים ב-1.9.2013.

בתקופה שעד ה-15 ליוני וכן בחודש אוגוסט בהן שני המסלולים יפעלו במקביל אנו צפויים להמשך טיסות מעל מודיעין, אך תוך הפחתה ניכרת במספר הטיסות, במיוחד טיסות הלילה, בהשוואה למצב בשנה האחרונה. זאת מאחר והסיבה שנפתח חלון הלילה היתה שרק מסלול 12-30 היה פעיל בנתב”ג, ונטען כי הטיסות הכבדות ארוכות הטווח מחוייבות להמריא לכיוון מערב, ולכן באותה עת גם הטיסות הנכנסות נותבו לנחיתה בכיוון מערב, דהיינו בנתיב הנחיתה מעל מודיעין. אולם כעת כאשר יש שני מסלולים פעילים, ההמראות יתבצעו בעיקר ממסלול 26-08, ואילו מטוסים יוכלו לנחות בדרך כלל על מסלול 12, ולא ידרשו לנחות על מסלול 30 ולעבור מעל מודיעין, כל עוד אין רוחות מערביות.

מתי יהיה צורך להנחית מטוסים מעל למודיעין בתקופה בה פועלים שני מסלולים בנתב”ג? הצורך לעשות זאת יהיה בשעות בהן יש רוחות מערביות בעוצמה של מעל 10 קשר או במצבי עומס במסלולים אחרים בנתב”ג. לפיכך כאשר יהיו רוחות מערביות בלילה המטוסים ינחתו מעל מודיעין, ואילו במצב של רוחות מערביות בשעות היום מטוסים ינחתו מעל מודיעין כאשר תנאי הראות אינם מספיק טובים בכדי לבצע את ההקפה מעל יער בן שמן. מכיוון שרוחות מערביות בשעות הלילה הן תופעה נדירה יחסית בחודשי הקיץ, סביר לצפות לכך שהלילות שלנו בקיץ הקרוב יהיו ברובם המכריע שקטים. כמובן שהכל תלוי בסופו של דבר בהחלטות לניתוב טיסות נכנסות על ידי מגדל הפיקוח של נתב”ג.

כזכור ביום שני הקרוב 6.6.11 בשעה 9:00 יתקיים דיון בבג”ץ בעתירת העירייה בנושא המטוסים, והסוגיה המרכזית שתידון בו היא מתכונת השימוש הקבועה בנתיב הנחיתה מעל מודיעין, והאם הפעלת נתיב זה מחייבת את עדכון התמ”א של נתב”ג? בתשובת המדינה לבג”ץ הבהירו רשויות התעופה כי נתיב הנחיתה מעל מודיעין הוא מרכיב הכרחי ב”ארגז הכלים” שלהם, וכי הן אינן מוכנות לבטל את הנתיב בתום פרויקט השיפוצים כפי שדרשה העירייה בעתירתה. כמן כן הבהירו רשויות התעופה כי הן אינן מוכנות להתחייב על מתכונת הפעלה של הנתיב והן סיפקו ניסוחים עמומים ובלתי מחייבים לנסיבות בהן ישתמשו בנתיב - זאת במטרה לשמור על חופש פעולה מירבי שלהן בעתיד לשימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין.

השאלה המרכזית היא האם העירייה תצליח לגרום לכך שסיכום הדיון בעתירתה בבג”ץ יביא לפתיחת התמ”א או לכל הפחות יביא לקביעת מתכונת הפעלה מחייבת המגבילה השימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין? אם העירייה תיכשל בכך בכך אזי המשמעות היא שלא זו בלבד שהעירייה כשלה כישלון חרוץ בנסיונה למנוע את טיסות הלילה בשנה האחרונה (רובד נוסף לעתירה שהעירייה הוסיפה בחיפזון בתגובה לזעם תושבי העיר בעקבות פתיחת חלון טיסות הלילה), אלא שהעירייה גם כשלה במטרה המרכזית והמקורית של העתירה: הגבלת השימוש ארוך הטווח בנתיב הנחיתה מעל מודיעין - והתוצאה המעשית לכך תהיה שרשויות התעופה יוכלו להשתמש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין מתי שיתחשק להן.

תוצאה כזו בבג”ץ תתאפשר בעקבות מדיניות ראש העיר חיים ביבס אשר במקום להתנגד בחודש אפריל אשתקד להחלטת רת"א להקמת נתיב נחיתה בלתי מוגבל מעל מודיעין, ביבס אימץ לחיקו את החלטת רת"א ובכך הפך במו ידיו את נתיב הנחיתה בשמי מודיעין לעובדה מוגמרת.

נציגי “שמיים נקיים” יהיו נוכחים בדיון בבג”ץ ביום שני השבוע ואנו מבטיחים לעדכן לאחר פרסום החלטת בית המשפט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה