יום שלישי, 11 במרץ 2014

הנחיתות בשמי העיר חזרו–עכשיו זה לתמיד

השיפוץ של מסלול 12-30 הסתיים וכצפוי התחדשו הנחיתות בשמי מודיעין אשר מעתה יהוו חלק קבוע מהנוף ומהרעש בעירנו. ראש עיריית מודיעין ממשיך לזרות חול בעיני הציבור, ומאידך ראשי עיריות ראש העין, הוד השרון וכפר סבא הצליחו לחלץ מרת"א הגבלות משמעותיות על השימוש בנתיב הנחיתה מעליהן, אשר יביאו להגדלת השימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין.

בנוסף, ועד עובדי רשות שדות התעופה טוען בעתירה לבית הדין לעבודה כנגד הצנחתה הצפויה לטענתם של אשתו של ראש עיריית מודיעין לתפקיד בכיר ברשות שדות התעופה. במידה ויש אמת בטענות אלה, אזי זה בהחלט עשוי להעלות תהיות מטרידות לגבי יחסי הקח-תן בין ראש עיריית מודיעין לבין שר התחבורה.

בימים האחרונים התחדשו במלוא המרץ הנחיתות בשמי מודיעין, לאחר שמסלול 12-30 בנתב”ג נפתח מחדש לאחר שהיה סגור לשיפוצים במשך שנתיים וחצי.

בעקבות הפרסום שלנו באוקטובר בו התרענו על התחדשות הטיסות מעל מודיעין הצפויה בתחילת 2014 עם סיום שיפוץ המסלולים, המקומון מודיעין ניוז שאל על כך בראיון את ראש העירייה חיים ביבס אשר הכחיש זאת באופן גורף:

מודיעין ניוז: יש ממש בטענות שמטוסים ישובו לנחות מעלינו?

ביבס: "כלום. הארכת המסלולים בנתב"ג מייצרת נחיתות מצפון והמראות לכיוון דרום. המטוסים נכנסים מאיזור הרצליה נתניה ויוצאים מאיזור חולון וראשון לציון. אנחנו את חלקנו כבר תרמנו. אם לא ישנו את המסלולים הקיימים, אנחנו לא שם".

גם כעת לאחר שהתחדשו הטיסות בשמי העיר, העיתונות המקומית פנתה השבוע לעירייה בשאלות בעניין התחדשות הטיסות, ונענתה כי "אין לנו מידע חדש. כנראה שמדובר באילוצי מזג האוויר".

כנראה שביבס סבור שהציבור מטומטם, ושהוא יקנה את כל הלוקשים שביבס מוכר לנו. לצערנו השיטה הזו שרתה את ביבס יפה בחמש השנים האחרונות.

פרויקט השיפוץ של המסלולים בנתב”ג אמור להסתיים במאי-יוני השנה ולהתייצב על מתכונת הקבע שלו, במסגרתו יפתח גם מסלול 21-03 שהוארך במסגרת השיפוץ, ואשר יאפשר נתיב נחיתה חדש מצפון לדרום. אז יהיו בנתב”ג שלושה נתיבי נחיתה אפשריים: נתיב נחיתה מערבי בגישה ישירה מן הים למסלול 12, נתיב נחיתה מזרחי למסלול 30 (שעובר מעל מודיעין כאשר הוא מבוצע בגישת מכשירים), ונתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום למסלול 21. בנתיב הנחיתה למסלול 12 ניתן להשתמש כאשר אין רוח מערבית, וכאשר אין עומס של נחיתות/המראות. בכל מצב אחר יש צורך להשתמש או בנתיב הנחיתה המזרחי למסלול 30 או בנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום למסלול 21. לפיכך נתיבי הנחיתה למסלול 30 ולמסלול 21 הם תחליפיים, וכל הגבלה שתוטל על הפעלת אחד מנתיבי הנחיתה תשפיע בהכרח על מידת השימוש בנתיב החליפי.

נתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום למסלול 21 נתקל בהתנגדות עזה של הרשויות המקומיות אשר מעליהן הוא יעבור, בכלל זה ראש העין, הוד השרון, כפר סבא ועוד. בניגוד לחיים ביבס אשר הפך את עורו באפריל 2010 וחיבק את החלטת רת”א להקים נתיב נחיתה מעל לב מודיעין, ראשי הרשויות הנ”ל אינם ליכודניקים מקורבים לביבי נתניהו ולשר התחבורה ישראל כץ העסוקים בחישובים פוליטיים לקידומם ב”ליכוד”, אלא ראשי רשויות אלה מנהלים מאבק עיקש כדי לצמצם את נזקי הרעש לתושביהם.

בניגוד לחיים ביבס שהפך את עורו באפריל 2010 והסכים להחלטת משרד התחבורה להקמת נתיב נחיתה קבע מעל עירנו תמורת מסמך ערטילאי וחסר שיניים עם "תחזית” למספר נחיתות (תחזית אשר התגלתה כמופרכת חודשיים לאחר מכן), ראשי הרשויות המקומיות הנ”ל הצליחו כבר לחלץ מראש רת”א מסמך עם ההגבלות המחייבות הבאות לגבי השימוש בנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום אשר יעבור מעל שטחי ראש העין, הוד השרון וכפר סבא:

  1. אסור יהיה לנחות בנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום בימי חול בין השעות 22:00 ל-5:30 בבוקר.

  2. אסור יהיה לנחות בנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום בשבתות וחגים.

  3. סך הנחיתות בנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום לא יעלה על 40% מכלל הנחיתות בנתב”ג בכל עונה.

  4. אסור על מטוסים בעלי יותר מ-3 מנועים לנחות על מסלול הנחיתה החדש מצפון לדרום. זו מגבלה היסטורית שקיימת למסלול 21-03, אשר רת”א תנסה לשנות וצפוי מאבק משפטי סביב סוגיה זו. רוב המטוסים הגדולים והרועשים הם בעלי 4 מנועים, וכל עוד מגבלה זו לא תשונה הם יהיו מנועים מלנחות על נתיב הנחיתה מצפון לדרום, דבר המגדיל את הסבירות שינחתו מעל מודיעין.

התוצאה הישירה של הישגי המאבק של הרשויות המקומיות הנ”ל לעומת מחדלי ראש עיריית מודיעין היא הגדלת השימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין. כך למשל המשמעות היא שבכל פעם שיווצר בלילה עומס טיסות או רוחות מערביות שאינן מאפשרות נחיתה על מסלול 12, אזי המטוסים יופנו לנחיתה מעל מודיעין ולא לנתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום. כך גם בשבתות וחגים, למעט בימים בהם תהיה ראות טובה שתאפשר ביצוע הקפה בראיה מעל יער בן שמן.

ראש העירייה חיים ביבס רתם את נושא הטיסות לקמפיין הבחירות שלו ב-2008 והצהיר כי התוכנית להקמת נתיב נחיתה בשמי מודיעין תהווה "אחיזת חנק לעיר הצעירה שתהרוס את כל מה שבנינו כאן במשך שנים". ציבור תושבי העיר התגייס ונרתם באופן מרשים למאבק ציבורי נגד הקמת נתיב נחיתה בשמי העיר. אולם ברגע המכריע באפריל 2010 ביבס הפך במפתיע את עורו, ואימץ לחיקו את ההחלטה האומללה של משרד התחבורה ורשויות התעופה להקים נתיב נחיתה קבוע בשמי העיר. מאז ועד עצם היום הזה ביבס עוסק בספינים ובהולכת שולל שיטתית של ציבור תושבי העיר בכל הקשור לטיסות, כפי שתעדנו באתר שמיים נקיים לכל אורך הדרך.

לסיום, פרט מידע מעניין: אתר News1 דיווח לאחרונה על עתירה לבית הדין לעבודה שהגיש ועד עובדי רשות שדות התעופה נגד הצנחתה הצפויה לטענתם של יפית ביבס, אשתו של ראש העירייה חייים ביבס, לתפקיד הממונה על משאבי האנוש ברשות שדות התעופה. לטענת הוועד בחירתה הצפויה לתפקיד של המועמדת ה"נבחרת" גב' יפית ביבס נובעת מקשריה הפוליטיים. במידה ויש אמת בטענות אלה, אזי זה בהחלט עשוי להעלות תהיות מטרידות לגבי יחסי הקח-תן בין ראש עיריית מודיעין לבין שר התחבורה.

ביבס והשר ישראל כץ
ביבס מתחבק עם שר התחבורה ישראל כץ ביום הבחירות לכנסת 2013 (צילום: יואל תמנליס,חדשות מודיעין)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה