יום חמישי, 19 ביוני 2014

מדוע ביבס היה כה זחוח בדיון השבוע בביהמ”ש בנושא הטיסות

נתיב הנחיתה החדש לנתב”ג בגישה מצפון לדרום החל לפעול ב-29.5.14, ובינתיים ביהמ”ש אינו ממהר למנוע את הפעלתו. הנחיתות הרועמות בשמי מודיעין נמשכות במרץ, בין השאר תודות למגבלות מחייבות שרשויות התעופה הטילו על נתיב הנחיתה מצפון לדרום, בעקבות לחצים שהפעילו ראשי הרשויות שנלחמו למען תושביהם. חיים ביבס לעומת זאת הסתפק בקבלת מסמך עם תחזיות בלתי מחייבות על מספר הטיסות מעל העיר אשר התגלו כעורבא פרח. עיריית מודיעין מלינה בפני בית המשפט על כך שהטיסות פוגעות בכל תושבי העיר למעט תושבי שכונה אחת, אולם מצב זה אינו כורח המציאות וראש העיר היה יכול וצריך לדרוש מבג”ץ את יישום נתיב הגישה המזרחית בה מיעוט תושבי העיר היה מושפע מהטיסות. נחשו מדוע חיים ביבס לא דרש ליישם את נתיב ההגישה המזרחי ומדוע ביבס היה כה זחוח בדיון השבוע בבית המשפט?

ביום א’ השבוע התקיים בביהמ”ש המחוזי בלוד דיון בעתירות שהגישו מספר ישובים נגד הפעלת נתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום למסלול 21. נתיב הנחיתה החדש מצפון לדרום למסלול 21 אשר החל לפעול ב-29.5.14, נתקל בהתנגדות עזה של הרשויות המקומיות אשר מעליהן הוא עובר, בכלל זה ראש העין, הוד השרון, כפר סבא ועוד. בניגוד לחיים ביבס אשר הפך את עורו באפריל 2010 וחיבק את החלטת רת”א להקים נתיב נחיתה מעל לב מודיעין, ראשי הרשויות הנ”ל אינם ליכודניקים מקורבים לביבי נתניהו ולשר התחבורה ישראל כץ העסוקים בחישובים פוליטיים לקידומם ב”ליכוד”, אלא ראשי רשויות אלה מנהלים מזה חודשים רבים מאבק עיקש כדי לצמצם את נזקי הרעש לתושביהם, וכבר הצליחו לרשום עד כה מגבלות משמעותיות בהפעלת נתיב הנחיתה כפי שיפורט להלן.

תזכורת קצרה על הקשר בין נתיב הנחיתה למסלול 21 לבין נתיב הנחיתה למסלול 30 שעובר מעל מודיעין: פרויקט שיפוץ מסלולי נתב"ג שהסתיים לאחרונה עם פתיחת נתיב הנחיתה למסלול 21 נועד לאפשר מצב בו ניתן להמריא ולנחות בו זמנית בנתב"ג. דרישה זאת חיונית בשל הגידול המתמיד של הטיסות בנתב"ג ובפרט בשל מדיניות שמיים פתוחים. הנחיתה על מסלול 12 (גישה ישירה מהים), מפריעה לביצוע המראות בו זמנית ממסלול ההמראות (מסלול 26), ולכן הקיבולת (מספר הנחיתות וההמראות לשעה) לפני פרויקט שיפוץ מסלולי נתב"ג היתה מוגבלת, ונדרש לשחרר צוואר בקבוק זה.

כאשר יש בנתב"ג פחות מ-11 תנועות (נחיתות/המראות) בשעה ניתן לנחות על מסלול 12 (גישה מערבית ישירות מהים), אולם כאשר יש 11 תנועות או יותר בשעה (זה נקרא מצב עומס בשדה) הנחיתות יבוצעו בגישה מצפון לדרום על מסלול 21 או בגישה מזרחית למסלול 30 (גישה הכוללת סיבוב הנמכה מעל מודיעין או מעל יער בן שמן במידה ויש תנאי ראות טובים). כנ"ל גם במצבי רוח מערבית בהם אין זה בטיחותי לנחות מכיוון מערב. לפיכך נתיב הנחיתה למסלולים 21 ו-30 הם נתיבים תחליפיים, וכל מגבלה המוטלת על נתיב נחיתה אחד מגדילה בהכרח את השימוש בשני.

בדיון בביהמ”ש היו נוכחים נציגים מכ-20 רשויות מקומיות - הרשויות העותרות אשר מתנגדות להפעלת נתיב הנחיתה החדש למסלול 21, ובנוסף רשויות מקומיות כדוגמת ת”א ומודיעין, אשר ביקשו להדגיש לבית המשפט את ההשפעה שעשויה להיות להחלטתו לגבי נתיב 21 על תושבי עריהם. הסיכוי שביהמ”ש יבטל את הפעלת נתיב הנחיתה החדש למסלול 21 הוא קלוש ביותר, וכל רשות מקומית ביקשה למעשה להמחיש לתושביה שהיא עושה ככל שביכולתה לייצג את האינטרסים שלהם. ביהמ”ש החליט לקיים דיון נוסף בעתירות ב-23 לספטמבר, ועד קבלת החלטה אחרת נתיב הנחיתה למסלול 21 ימשיך לפעול.

החידוש המעניין הוא מסמך התגובה לעתירות הנ”ל שעיריית מודיעין הגישה לבית המשפט. בסעיפים 16-17 במסמך זה העירייה מתייחסת למגבלות שהוטלו על הפעלת נתיב 21 בעקבות הלחץ שהפעילו ראשי הרשויות מעליהן חולף נתיב נחיתה זה. כפי שתארנו בהרחבה בפרסום קודם, מגבלות אלה כוללות איסור שימוש בנתיב 21 בשעות הלילה (22:00-5:50), איסור שימוש בנתיב הנחיתה 21 בשבתות וחגים, והגבלה קשיחה של 40% מכלל הנחיתות בנתב”ג. בנוסף קיימת מגבלה היסטורית בתמ”א המאפשרת נחיתה רק של מטוסים בעלי 3 מנועים או פחות על מסלול 21. המשמעות של מגבלות אלה היא שבכל מצב של עומס בשדה או רוחות מערביות בלילות, בשבתות או בחגים המטוסים ינחתו במסלול 30 ויחלפו בחלק ניכר מהזמן בגובה נמוך מעל מודיעין. כנ”ל לגבי המטוסים הגדולים והמרעישים בעלי 4 מנועים.

במסמך העירייה מסכימה עם הניתוח שלנו, לפיו הישובים העותרים קיבלו מגבלות משמעותיות  להפעלת נתיב הנחיתה 21 המטיבות עימם ואשר אינן קיימות בתמ”א – ומדגישה כי מדובר במגבלות אשר לא ניתנו לנתיבים אחרים כדוגמת נתיבה הנחיתה שעובר מעל מודיעין. כזכור כל מה שחיים ביבס הצליח לקבל מרת”א היה מסמך מעורפל ובלתי מחייב שדיבר על תחזית של 5-10 טיסות ביום מעל מודיעין בשעות אחר הצהריים, ללא שום הגבלה מחייבת במידה ותחזית זאת תתגלה כמופרכת (וכידוע תחזית זו התגלתה במהרה כעורבא פרח). אנו ב”שמיים נקיים” דרשנו מחיים ביבס לא להסתפק בתחזיות בלתי מחייבות שאין להן שום תוקף אלא לדרוש מגבלות מחייבות להפעלת נתיב הנחיתה, אך ביבס דחה את דרישתנו.

במסמך תגובת העירייה לעתירות העירייה מלינה שוב ושוב על כך שנתיב הנחיתה מעל מודיעין עובר מעל כל השכונות בעיר ומפריע לכל התושבים למעט תושבי שכונה אחת. הכוונה לשכונת מכבים. אולם מצב זה לא היה כורח המציאות, אלא  תוצר ישיר של המדיניות שהוביל ביבס, שכן רשויות התעופה בחנו חלופה נוספת לנתיב הנחיתה מעל מודיעין שנקראה "החלופה המזרחית". חלופה זו כללה את ביצוע ההקפה מעל מודיעין בשטח החקלאי שבין שד' יאיר פרג לבין מכבים, והמשך ההנמכה מעל כביש 443. חלופה זו היתה גורמת לכך שרוב תושבי מודיעין לא היו מושפעים כלל מרעש הנחיתות, אלא רק תושבי מכבים, רעות והתושבים המתגוררים בסמוך ל-443. במסמך הסיכום של רת"א שפורסם באפריל 2010 נכתב במפורש כי החלופה המזרחית "רק במעט פחות טובה" מהחלופה מעל לב מודיעין, ורת"א לא פסלה כלל את החלופה המזרחית (בניגוד לחלופה המערבית אשר נפסלה על ידי רת”א).

אנו ב”שמיים נקיים” תבענו אז מראש העיר לעתור לבג"ץ בדרישה ליישום החלופה המערבית (הצגנו כמה טיעונים שלא נבחנו על ידי רת”א), ובמידה ולא ניתן ליישם את החלופה המערבית לדרוש ליישם את החלופה המזרחית בהתבסס על מסמך רת"א, שהגדיר זו כחלופה “רק מעט פחות טובה” מהחלופה העוברת מעל לב העיר. אולם ראש העיר חיים ביבס סרב לעשות כן. סביר להניח כי סרובו של ביבס לעתור בנושא זה לבג”ץ נבע בין השאר מחשש לנזק אלקטורלי מתושבי אותן שכונות בעיר אשר היו רואים עצמם נפגעים מכך שהעירייה מבקשת להסיט את נתיב הנחיתה אל מעל ראשיהם, והיו מתגייסים נגד ביבס בבחירות. תהא המוטיבציה של ביבס אשר תהא, התוצאה לפיה נתיב הנחיתה עובר מעל כמעט כל שכונות העיר היא תוצאה ישירה של מדיניותו ומחדליו של ביבס.

במקום לפעול באופן אפקטיבי נגד נתיב הנחיתה ביבס מעדיף לעסוק במניפולציות תקשורתיות ולזרות חול בעיני הציבור. כך למשל בתגובה למטר תלונות התושבים על הטיסות בחג השבועות שיגר ביבס בשבוע שעבר לרשויות התעופה מכתב תקיף בסגנון “תחזיקו אותי” אשר כוון מן הסתם בעיקר לתקשורת המקומית, בו ביבס טען כי נחיתות בין 1:00-5:00 לפנות בוקר אסורות ואף איים בתביעה לבית המשפט. מכתבו זה של ביבס הוא מביך ביותר, משום שאין כל איסור על ביצוע נחיתות בשעות אלה, והאיסור היחיד שקיים מתייחס להמראות מטוסים בלבד, אשר כלל אינן מתבצעות מעל מודיעין. גם בראיון עם מודיעין ניוז לפני חצי שנה ביבס טען שהמטוסים לא יחזרו לטוס מעל מודיעין. כאשר הטיסות החלו העירייה טענה שמדובר במצב זמני בשל ראות לקויה. נראה שביבס סבור כי באמצעות זריית חול בעיני הציבור ויצירת מציאות מדומה הוא יוכל לשטות בכל האנשים כל הזמן, והאמת העצובה היא שזה די מצליח לו.

מודיעין ניוז דיווח השבוע כי:

“מי שהיה נקלע ביום א’ השבוע לבית המשפט המחוזי בלוד, היה חושב בטעות כי עיריית מודיעין זכתה בניצחון משפטי מוחץ. ראש העיר חיים ביבס הגיע לדיון כשהוא מחוייך ובטוח בעצמו והרבה להתלוצץ עם עמיתיו ראשי הרשויות השכנות למודיעין”.

אפשר להבין מדוע ביבס כה זחוח למרות הכשלון הרועם בטיפולו בנושא הטיסות: המניפולציות התקשורתיות של ביבס בהחלט נושאות פרי, וביבס נבחר בנקל לכהונה נוספת לראשות העיר למרות ההחלטות האומללות שלו במאבק להסטת נתיב הנחיתה מעל שמי העיר, ולמרות העובדה כי בניגוד לרשויות מקומיות אחרות ביבס לא הצליח להשיג מגבלות אפקטיבות להפעלת נתיב הנחיתה מעל העיר. אם אפשר לשטות בכל האנשים כל הזמן, וחברי מועצת העיר משמשים כמקהלת מריונטות צייתניות העושות כדברו, מדוע שביבס לא יהיה זחוח? 

התפתחויות הצפויות בהמשך

  1. נתיב נחיתה 21 החל לפעול ב-29.5.14 באופן מדורג, דהיינו לא במתכונת מלאה. לדברי רשות שדות התעופה הפעלה במתכונת מלאה של נתיב הנחיתה למסלול 21 תתרחש חודש לאחר פתיחת הנתיב, קרי ב-29.6.14. דהיינו החל מתאריך זה נוכל לראות מה נתח הנחיתות שמגיע אלינו במתכונת הקבע של נתב”ג.
  2. רשות שדות התעופה הגישה בקשה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה לשימוש חורג אשר יאפשר נחיתת מטוסים בעלי ארבעה מנועים על מסלול 21. תחת המגבלה הקבועה בתמ"א, מתבקשת הוועדה המחוזית לתכנון ובניה להגביל נחיתת מטוסים בהתאם לתעודת רישוי הרעש שלהם,  זאת בטענה כי מספר המנועים כיום אינו מדד נכון לנושא פוטנציאל הרעש, שכן מרבית המטוסים בעלי ארבעה מנועים מרעישים פחות ממטוסים בעלי שניים או שלושה מנועים. בתגובה לבקשת רש"ת, הוגשו התנגדויות התושבים והישובים מצפון, ואלה ידונו  בתאריך 24.6 בפני הוועדה המחוזית מרכז. יש להניח כי צפוי תהליך אישור ממושך, בכלל זה ערעור על כל החלטה שתתקבל בוועדה המחוזית. עד שתתקבל החלטה בעניין לא יורשו מטוסים בעלי 4 מנועים לנחות בנתיב הנחיתה למסלול 21, ובכל מצב של עומס בנתב”ג או רוח מערבית המטוסים בעלי 4 מנועים ימשיכו לנחות בנתיב הנחיתה למסלול 30 אשר בחלק ניכר מהזמן עובר בגובה נמוך מעל מודיעין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה