יום שלישי, 13 באפריל 2010

רת”א דחתה את חלופות העירייה - אך המאבק לא תם!

ראש העיר מעדכן בפגישה עם מטה “שמיים נקיים” כי רת”א דחתה את כל החלופות שהוצעו ע”י עיריית מודיעין לנתיב נחיתת מכשירים למסלול 30 בנתב”ג, ונבחר נתיב הנחיתה המקורי של רש”ת העובר מעל לב העיר ורוב שכונותיה, תוך הגבהת רום הטיסה וצמצום מספר הטיסות מעל העיר. במטה המאבק “שמיים נקיים” סבורים: עדיין לא הגיע הזמן להרים ידיים!

רקע:

בחודש ספטמבר 2008 חשף תושב העיר ומייסד “שמיים נקיים”, מתנאל שלום, את תוכנית רשויות התעופה להקמת נתיב נחיתת מכשירים למסלול 30 בנתב”ג המיועד לחלוף מעל לב מודיעין-מכבים-רעות ומרבית שכונותיה המאוכלסות. התגייסות תושבי העיר למאבק כתף אל כתף עם עיריית מודיעין נגד תוכנית רשויות התעופה הביאה בחודש אוגוסט אשתקד להשגת סיכום בין מנכ”ל רת”א גיורא רום לבין ראש העיר חיים ביבס, לפיו יתקיים תהליך עם שיתוף פעולה אמיתי בין הצדדים על מנת לפתור את הסוגיה.

מאז חודש אוגוסט אשתקד עיריית מודיעין הודיעה מספר פעמים שהיא שבעת רצון משיתוף הפעולה עם רשויות התעופה, ובקרב כל המעורבים היתה ציפייה דרוכה לקבלת תוצאות בחינת החלופות לנתיב הנחיתה בבדיקות הסימולטור שבוצעו בארה”ב בחודש נובמבר אשתקד.

ב-17.2.10 חכרה רת”א מטוס אל-על לביצוע סדרת טיסות ניסוי בשמי העיר (צפו כאן בצילום וידיאו של טיסות הניסוי), ודווח בכלי התקשורת כי החלופה המערבית שהציע מומחה תעופה מטעם עיריית מודיעין נפסלה על הסף בבדיקות הסימולטור. עיריית מודיעין סרבה לאשר את הדיווחים, וטענה כי תתייחס לנושא רק עם קבלת תשובה רשמית של רת”א.

אתמול, יום ב’ 12.4.10 נקראו חברי מטה המאבק “שמיים נקיים” לפגישה דחופה עם ראש העיר חיים ביבס, אשר ביקש לעדכן על מסמך החלטה של מנכ”ל רת”א בנושא נתיב הנחיתה מעל מודיעין.

בפגישה השתתפו:

  • מטעם עיריית מודיעין: ראש העיר חיים ביבס, סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה חנן ברנשטיין ודובר העירייה אלעד שמעונוביץ’.
  • מטעם מטה “שמיים נקיים”: יקי בז’ה, אורלי בן שלמה, דינור וגנר-רובינשטיין, אתי פרידמן, עו”ד אייל קרני, עזי שבי ומתנאל שלום.

להלן עיקרי הדברים:

  1. ראש העיר מסר כי ב-11.4.10 נמסר לידיו באמצעות שליח מיוחד מסמך החלטה של מנכ”ל רת”א, גיורא רום, בנושא מסלול נחיתת מכשירים (LDA) למסלול 30, מסלול הגישה המזרחי לנתב”ג. המסמך מונה כ-45 עמודים. לשאלתנו השיב ראש העיר כי העירייה לא קיבלה לעיונה לפני כן טיוטה להתייחסות של המסמך, וכי זו הפעם הראשונה שהעירייה נחשפת למסמך זה.
  2. לדברי ראש העיר נתיב הנחיתה המערבי שהציעה העירייה מעל השטחים הלא מאוכלסים של העיר נפסל על הסף ע”י רת”א בעקבות תוצאות הסימולטור בארה”ב.
  3. חלופה נוספת לנתיב נחיתה שיחצה את העיר בחלק המזרחי מעל השטח הפתוח בסמוך לשד’ יאיר פרג, תוך מזעור ההשלכות לתושבי העיר, נמצאה “מעט פחות טובה” מהחלופה המקורית החולפת מעל לב העיר, הן משיקולי בטיחות טיסה והן משיקולי בטחון (קרבה לשטחי הרשות הפלסטינית).
  4. החלופה עליה החליט מנכ”ל רת”א היא החלופה המקורית שהציע רש”ת אשר עוברת מעל לב העיר, ומשפיעה על מירב השכונות המאוכלסות בעיר (לחצו כאן לפרטים על חלופה זו). עם זאת, גובה הנתיב שונה ל-3,500 רגל במקום 2,200 רגל, דבר הצפוי להפחית את נזקי הרעש. מאידך, חלון הטיסות מעל העיר הורחב ומדובר כעת בשבע שעות (12:00-19:00) במקום בחמש שעות (13:00-18:00) עליהן דובר במקור.
  5. כמו כן נמסר כי בתנאי מזג אוויר רגילים כל המטוסים המצויידים במיכשור מסוג R-NAV יונחו לבצע את ההקפה לנחיתה למסלול 30 מעל יער בן שמן במקום מעל העיר מודיעין. לפי נתוני רת”א 85% מהמטוסים שנחתו בנתב”ג בשנת 2009 היו מצוידים במיכשור R-NAV.
  6. ראש העיר מסר כי בעקבות הסטת המטוסים בעלי מיכשור ה-R-NAV מעל יער בן שמן, מספר הטיסות הצפוי ביום מעל העיר לדברי רת”א הוא 5-10 טיסות ביום, במקום 50-60 טיסות ביום שהיו מתוכננות במקור. הערנו לראש העיר כי מספר הטיסות שהיה מתוכנן במקום הוא 30 טיסות ביום ו-20 טיסות בשישבת, והוא קיבל את הערתנו. עם זאת, בתדריך לעיתונאים שבוצע הבוקר נמסרו להם דפי מידע של דוברות העירייה בהן נכתב כי מספר הטיסות שתוכנן במקור הוא 55-60 טיסות ביום.
  7. ראש העיר מסר כי בתנאי מזג אוויר של ראות מוגבלת (כפי שארע בעקבות האובך ביום א’ השבוע) כל הנחיתות על מסלול 30 יבוצעו מעל העיר מודיעין. כמו כן בתנאי מזג אוויר חריג ובימים בהם יש משטר רוחות שונה (מסלול 30 מיועד לשימוש בעת רוחות מערביות) ינותבו טיסות מעל העיר גם מחוץ לחלון השעות הנ”ל, בכלל זה בשעות הלילה.
  8. לדברי ראש העיר מדובר ב”מספר מועט” של ימים בשנה בהם מתקיימים תנאי מזג האוויר החריגים הנ”ל. לשאלתנו מהו “מספר מועט” השיב חנן ברנשטיין כי לדברי רת”א מדובר בעד 30 ימים בשנה.
  9. בדפית שתחולק לטייסים יצויין כי יש להוריד גלגלים רק לאחר יציאה מתחומי העיר מודיעין.
  10. לפי לו”ז שיפוץ מסלולי נתב”ג, המסלול מעל מודיעין הנ”ל יהיה בשימוש במתכונת הנ”ל עד דצמבר 2011, המועד הצפוי לסיום השיפוץ ב”מסלול השקט” בנתב”ג, ותחילת עבודות שיפוץ בנתב”ג, אשר יחייבו השבתת מסלול 12-30. בדצמבר 2011 צפויות להיפסק כל הטיסות מעל מודיעין עד לסיום עבודות שיפוץ המסלולים בנתב”ג.
  11. עם סיום עבודות השיפוץ בנתב”ג הצפויות לסוף 2013, עיקר הנחיתות יבוצעו מצפון, ונחיתות במסלול 30 מכיוון מזרח יבוצעו רק בתנאי רוחות מערביות חזקות. יצויין כי גם כיום נעשה שימוש במסלול 30 רק כאשר יש רוחות מערביות חזקות. לא נמסרו נתונים לגבי היקף הטיסות הצפויות מעל העיר החל מ-2013.
  12. מנכ”ל רת”א הודיע לראש העיר כי מסלול הנחיתה הנ”ל יפורסם ברשימות תוך שבוע, ויכנס לתוקף 45 יום ממועד פרסומו.
  13. ראש העיר הבהיר כי בתנאים הנוכחיים אין בכוונתו להמשיך במאבק המשפטי למניעת יישום החלטת רת”א, וכי יפעל להגשת תביעה כספית נגד משרד הפנים בגין ירידת ערך דירות בעיר בשל הפעלת טיסות בניגוד לתמ”א/2/4 (תוכנית מתאר הארצית שחלה על מודיעין).
  14. ראש העיר הזמין כל תושב שיש לו רעיון פרודוקטיבי לגבי איך ניתן לשפר את ההתמודדות עם תוכנית רת”א לעיל לפנות אליו.
  15. ראש העיר סירב לבקשתנו למסור לידינו עותק מהמסמך וכמו כן סירב לבקשתנו להשאיל לנו את המסמך לעיוננו למשך הלילה, ואמר שימסור לנו העתק רק בעוד מספר ימים. ראש העיר גם לא מסר העתק מהמסמך לידי העיתונאים. ייתכן והדבר נובע מרצונו של ראש העיר לשלוט על המידע שיפורסם במקומונים השבוע, ולעכב את מסירת המסמך רק לאחר מועד סגירת מערכות המקומונים.

התייחסות מטה המאבק:

  1. קיווינו וציפינו כי תיבחר אחת משתי החלופות האחרות שנזקיהן לעיר פחותות. לצערנו רת”א בחרה בחלופה המקורית מעל לב העיר שמשפיעה על מרבית שכונות העיר, למרות שהחלופה המזרחית הוגדרה רק “מעט פחות טובה”.
  2. אנו מברכים על הגבהת רום נתיב הנחיתה ועל השימוש בציוד הR-NAV שיאפשר ביצוע ההקפה של רוב הנחיתות המזרחיות מעל יער בן שמן במקום בשמי העיר. מטה המאבק העלה את אפשרות שימוש בציוד ה-R-NAV כבר ביוני אשתקד, בכלל זה בפגישתנו עם מנכ”ל רת”א, אך אז נענו ע”י רשויות התעופה כי הדבר אינו אפשרי בטענה שציוד זה אינו מותקן על כל המטוסים. שינוי עמדתה של רת”א בעניין זה ממחיש כי “אם תרצו אין זו אגדה”.
  3. יש לקבל חוות דעת מקצועית של המומחה מטעם העירייה לגבי מסמך ההחלטה של רת”א. במידה ויש בסיס מקצועי לבחירה בחלופה שנזקיה לתושבי העיר פחותים, יש לדרוש מרת”א להעדיף חלופה הממזערת את הנזקים לתושבי העיר. ראש העיר מסר כי הוא פנה לקבל את חוות הדעת של המומחה וכי היא צפויה להתקבל תוך כשבוע וחצי.
  4. בפגישתנו עם שר התחבורה בספטמבר 2009 הדגשנו בפני השר כי העיקרון המנחה צריך להיות שמבין כל החלופות לנתיב נחיתה שעוברות את תנאי הסף הבטיחותיים, ייבחר נתיב הנחיתה אשר ימזער את נזקי הטיסות לתושבי מודיעין-מכבים-רעות.
  5. שר התחבורה קיבל את העיקרון הנ”ל שהצענו. לפיכך, על בסיס המידע שהציג ראש העיר נראה על פניו כי יש בסיס לדרוש את בחירת החלופה המזרחית בהנחה שהיא עוברת את תנאי הסף הבטיחותיים, ובמידה ותשובת רת”א לא תעמוד במבחן הסבירות, יש להמשיך את המאבק הציבורי-משפטי בדרישה להעדפת החלופה המזרחית.
  6. יש להקים מנגון אכיפה ובקרה עם שיניים אשר יפקח אחר ביצוע הטיסות בהתאם למתווה שתואר במסמכו של מנכ”ל רת”א, בכלל זה ניטור דרך קבע של רמות רעש בנקודות הרגישות בעיר, מספר הטיסות ביום, גובה הטיסה, הורדת גלגלים רק לאחר יציאה מהעיר וכו’. יש להגדיר מנגנון דיווח, אסקלציה וסנקציות במקרה של חריגות ממתווה הטיסות שהוצהר ע”י רת”א.
  7. על עיריית מודיעין לדרוש מרת”א להימנע מקביעת עובדות בשטח באמצעות פרסום מסלול הנחיתה ברשומות, ולהמתין עד לקבלת התייחסות מסודרת של העירייה. פרק הזמן של שבוע שקצבה רת”א אינו סביר, בהינתן מורכבות המסמך, הצורך להתייעץ עם מומחה בינלאומי והעובדה כי רת”א לא שיתפה את העירייה בטיוטת התייחסות של המסמך.
  8. על העירייה לדרוש מרת”א נתונים נוספים לגבי מתאר השימוש המדוייק המתוכנן בנתיב 30 לאחר דצמבר 2013, שכן מדובר בנתיב קבע מעל העיר.
  9. אנו מצפים לקבל לעיונינו בהקדם את מסמך ההחלטה המלא של רת”א.

הסיכום נרשם ע”י יקי בז’ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה