יום שישי, 30 באפריל 2010

תושבי מודיעין: הצטיידו באטמי אוזניים!

מטה “שמיים נקיים” חושף כי הטיסות הרועשות שבוצעו בשולי העיר בלילה לפני כשלושה שבועות בוצעו בגובה גבוה הרבה יותר מאשר נתיב הנחיתה המתוכנן מעל לב העיר – דהיינו נתיב הנחיתה החדש צפוי להיות רועש יותר מהרעש שחווינו באותו לילה. כמו כן מסתבר כי רמות רעש מחרישות אוזניים שנשמעו בשכונת הכרמים (ציפור) במהלך טיסות הניסוי בחודש פברואר נרשמו בדרך פלא בתוצאות המדידות כ”לא נמדד”. אח”כ מוכרים לנו את הלוקש כביכול מפלסי הרעש “דומים למפלסי רעש מתנועת כלי רכב בכביש במרחק של 10-20 מטר מבניין מגורים”.

זוכרים כאשר בלילה לפני שלושה שבועות היה גל של טיסות רועשות מעל מודיעין, אשר גרם למבול של תלונות תושבים על מטרדי רעש קשים שאף העירו ילדים משנתם? נתיב הנחיתה שהופעל באותו לילה הוא נתיב נחיתה VOR, המבוסס על עזר ניווט רדיו. התהיה שעלתה בקרב חברי מטה שמיים נקיים היא: מהו גובה הטיסה היחסי של הליך ה-VOR שבוצע באותו לילה, לעומת הליך ה-LDA המתוכנן ע”י רת”א מעל העיר, על מנת שנוכל לגזור מהשוואה זו את הרעש הצפוי לתושבי העיר?

מומחה התעופה של “שמיים נקיים” סיפק השבוע לנו ולעירייה תשובה לשאלה הנ”ל: קשת הפניה של נתיב ה-VOR (המסומנת בצבע תכלת בתרשים מטה) עוברת בשולי העיר החל בגובה 3,500 רגל בצלב האדום הראשון בסמוך לישוב נוף איילון, ומסתיימת בצלב האדום השני בסמוך לישוב לפיד באותו גובה, 3,500 רגל. רק אז מתחיל תהליך הנמכה בטיסה לנתב”ג בכיוון צפון-מערב שמגיע לגובה 2,300 רק בצלב האדום השלישי שבמפה, הרחק מגבולות מודיעין.

לעומת זאת, תהליך ה-LDA עליו החליטה רת”א (מסומן בצבע צהוב בתרשים מטה) עובר מעל הרוב המכריע של שכונות העיר, החל מגובה 2,900 רגל מעל שכונת מוריה (בוכמן דרום), תוך הנמכה מעל שכונות השבטים, רעות, משואה, נחלים, הפרחים, והגעה לגובה 2,300 רגל מעל שכונות הכרמים/הנביאים.

כלומר נתיב ה-LDA עובר מעל רוב שכונות העיר ובגובה טיסה נמוך בהרבה מזה של נתיב ה-VOR שעובר בשולי העיר. לדעתו של מומחה התעופה של “שמיים נקיים”, נתיב ה-LDA של רת”א ירעיש הרבה יותר מאשר נתיב ה-VOR אותו חווינו לפני כשלושה שבועות.

VOR

ב-17 בפברואר השנה חכרה רת”א מטוס בואינג 767 מאל-על בו היא ביצעה טיסות ניסוי מעל העיר (ראו כאן צילומי וידיאו וסטילס של אותן טיסות ניסוי). במסגרת טיסות הניסוי נערכו גם מדידות רעש במספר מקומות ברחבי העיר, אשר תוצאותיהן מובאות במסמך רת”א כבסיס לטענתם כביכול אין כל חריגה מספי הרעש המותרים. העירייה הדגישה מידע זה בדפי המידע שחילקה לתקשורת המקומית בתדרוכיה על מסמך ההחלטה של רת”א. מתוך דפי המידע של העירייה:

‘במסגרת טיסות הניסוי שהתקיימו בעיר בחודש פברואר 2010 הוצבו בעיר לבקשת העירייה שש נקודות לניטור רעש ע"י רת"א והמשרד להגנת הסביבה. מפלסי הרעש שנמדדו בעיר אינם חורגים מהתקנים של המשרד להגנת הסביבה ועל פי חוות דעת של מומחה בתחום הם "דומים למפלסי רעש מתנועת כלי רכב בכביש במרחק של 10-20 מטר מבניין מגורים".’

אולם כפי שהסברנו בפרסום קודם, מדידות אלה אינן משקפות את הרעש אליו ייחשפו תושבי מודיעין בפועל, משום שמטוס הניסוי היה ריק מנוסעים וממטען, ומטוס מלא שוקל ב-20-25 טון יותר ולכן מרעיש הרבה יותר (מנועי המטוס צריכים לעבוד קשה יותר על מנת להחזיק באוויר מטוס כבד יותר). כמו כן בנתב”ג נוחתים סוגי מטוסים מרעישים הרבה יותר מאשר בואינג 767.

ביתו של עזי שבי, אחד מפעילי שמיים נקיים, נמצא בשכונת הכרמים (ציפור), וממש בסמוך אליו מוקמה באותו יום של טיסות הניסוי אחת מתחנות מדידת הרעש . עזי שהה במקום בזמן טיסות הניסוי באותו יום, והוא דיווח על רעש מחריש אוזניים בזמן חלק מטיסות הניסוי. כמו כן עזי דיווח כי במקום שהו באותה עת סגן ראש העיר חנן ברנשטיין ודובר העירייה אלעד שמעונוביץ שהיו עדים לרעש מחריש אוזניים זה, אשר כלל אינו דומה ל”מפלסי רעש מתנועת כלי רכב בכביש במרחק של 10-20 מטר מבניין מגורים”.

להלן צילום של עזי של טיסת הניסוי שחלפה מעל ביתו:

עזי שם לב כי במסמך רת”א בטבלת תוצאות מדידות הרעש בתחנת הניסוי בסמוך לביתו הופיעה בדרך פלא התוצאה “לא נמדד” לאותן טיסות מחרישות אזניים image

אנו תוהים האם התוצאה “לא נמדד” היא תוצאה שעוברת את סקלת המדידה של המכשיר, או שמא היא תוצאה שפשוט לא נוח לרת”א להציג? העיקר שאין להם בושה למכור לנו את הלוקש של “ספי הרעש שנמדדו הם מקבילים לתנועת כלי רכב בכביש הסמוך כ-10-20 מטרים מבית מגורים” image

תושבי מודיעין-מכבים-רעות: עובדים עלינו בעיניים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה