יום רביעי, 6 בפברואר 2013

בג”ץ דחה את עתירת העירייה ואף חייבה בהוצאות משפט

בג”ץ דחה את עתירת העירייה בנושא הטיסות ואף חייבה בהוצאות משפט, שכן טענותיה היו חסרות בסיס. חיים ביבס זרק לפח מאות אלפי שקלים מכספי המסים שלנו על עתירה פופוליסטית חסרת בסיס שמטרתה לטייח את מחדליו וזיגזוגיו. בספטמבר השנה יופעל שוב נתיב הנחיתה מעל מודיעין והפעם במתכונת קבע, תודות לממשלת הליכוד ושליחם בראשות העיר.

בשבוע שעבר ניתן סוף סוף פסק דין של בג”ץ בעתירת עיריית מודיעין בנושא הטיסות שהוגשה ביולי 2010. בפסק דין מנומק של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס נדחתה עתירת העירייה, אשר אף חוייבה ע”י שופטי בג”ץ בתשלום הוצאות משפט בסך 40,000 ש”ח – דבר המעיד כי בג”ץ סבר שעתירת העירייה היתה נטולת בסיס משפטי.

הדיון האחרון בעתירה התקיים ביוני 2011, כאשר בסיומו השופטים החליטו לדחות את קבלת ההחלטה לאור העובדה כי אז הסתיים כבר שלב א’ בשיפוץ מסלולי נתב”ג, והשימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין הושעה עד לסיום שלב ב’ בשיפוץ מסלולי נתב”ג.

כעת, שנה וחצי לאחר הדיון האחרון בעתירה, דוחים שופטי בג”ץ מכל וכל את נימוקי העירייה. הטענה המרכזית בעתירת העירייה היתה כי הפעלת נתיב הנחיתה מעל שמי מודיעין מחייבת את פתיחת תוכנית המתאר הארצית (תמ”א/4/2). שופטי בג”ץ מבהירים תוך הסתמכות על תשריט מתחמי רעש מטוסים המוגדר בתמ”א, כי מגבלות הרעש המותרות באיזור מודיעין הן עד רמת רעש ממוצעת יומית של LDN60 (בדיוק כמו בשאר הארץ למעט באיזורים בסמיכות לנתב”ג בהם ספי הרעש גבוהים יותר). מכיוון שגם בשיא הרעש של הטיסות הליליות בשנת 2010 רמות הרעש הממוצעות שנמדדו במודיעין היו מתחת לרמה זו, אזי אין כל בסיס לדרישת העירייה לפתוח מחדש את התמ”א בשל הפעלת נתיב הנחיתה מעל מודיעין.

כזכור הבעיה בשנת 2010 לא היתה בממוצע הרעש היומי אלא בשיאי הרעש הרגעי ובפרט בלילה, שכן מטוס שחולף בגובה נמוך גורם לרעש רגעי גבוה אשר מדיר את מנוחת התושבים. אולם בג”ץ מדגיש בפסיקתו כי “העירייה לא תקפה בעתירתה את הוראות תוכנית המיתאר, את הבחירה במדד ה-LDN לצורך בחינת היקף הרעש סביב השדה, או את סף המינימום שנקבע בתשריט הרעש לצורך תחימת גבולות התוכנית”. לכן בג”ץ דחה כאמור את עתירת העירייה ואף חייבה בהוצאות משפט.

מדוע הגיש ראש העיר חיים ביבס עתירה חסרת בסיס שכזו?

הגשת העתירה עלתה מאות אלפי שקלים, בפרט עבור שכירת מומחים כגון עו”ד נרי ירקוני, ועד היום סרב ראש העיר בתוקף להשיב לשאלה מה היתה עלות העתירה.

כזכור, במערכת הבחירות לראשות העיר ב-2008 ביבס תקף את התוכנית להקמת נתיב הנחיתה חדש בשמי העיר אותה הוא הגדיר כ-"אחיזת חנק לעיר הצעירה שתהרוס את כל מה שבנינו כאן במשך שנים" והבטיח "לנהל מלחמת חורמה כדי למנוע את יישום התוכנית בכל מחיר". אולם באפריל 2010 ראש העיר חיים ביבס הפך את עורו, יישר קו עם מפלגת הליכוד שמימנה את קמפיין בחירתו לראשות העיר, ואימץ לחיקו את החלטת רשויות התעופה ומשרד התחבורה להקים נתיב נחיתה בגובה נמוך מעל שמי מודיעין.

התושבים ו"שמיים נקיים” ביקשו אז לעתור לבג”ץ נגד ההחלטה בטענה שהיא אינה סבירה, שכן קיים נתיב נחיתה חלופי שמאפשר נחיתה בטוחה בנתב”ג ללא פגיעה בתושבי העיר. כזכור התברר כי רת”א אף אישרה נתיב נחיתה פחות איכותי בשדה התעופה באילת. אולם ביבס סרב לדרישת התושבים ו”שמיים נקיים” לבחון טיעונים אלה ונוספים בבג”ץ (ואף נעל בפני התושבים את חדר הישיבות של מועצת העיר), ובכך ביבס סיייע למפלגת השלטון להפוך את נתיב הנחיתה מעל מודיעין לעובדה מוגמרת.

עתירת העירייה הוגשה רק בסוף יולי 2010, לאחר שהסיפורים שביבס ושות' מכרו לציבור על הסכם כביכול עם רת”א להגבלת מספר הטיסות ושעות הטיסה מעל העיר התגלו כבדיחה אומללה בעקבות תחילת טיסות הלילה בשמי העיר. העתירה הוגשה בחיפזון רב, על בסיס משפטי רעוע, ואת התוצאות האומללות אנו רואים בימים אלה. דבר זה לא הפריע לביבס לזרות חול בעיני הציבור, ולטעון במהלך הדיונים בעתירה כביכול בית המשפט קיבל את מלוא טענות העירייה - בדיוק כפי שביבס זרה חול בעיני הציבור בתשדירי הבחירות של הליכוד וטען כביכול ממשלתו של נתניהו אישרה את הפרויקט לחיבור הרכבת בין מודיעין לירושלים, בעוד לא היו דברים מעולם.

המסקנה המתבקשת היא שהעתירה לבג”ץ הוגשה על ידי ביבס בניסיון לרצות את התושבים הזועמים לאחר שהחלו טיסות הלילה, במטרה ליצור מצג שווא כביכול ביבס נלחם ועושה הכל נגד רעש הטיסות, בעוד שהיה זה ביבס עצמו שחיבק את החלטת רת”א ומשרד התחבורה ומנע בכל כוחו הגשת בג”ץ נגד ההחלטה.

ביבס והשר ישראל כץ
ביבס מתחבק עם שר התחבורה ישראל כץ ביום הבחירות (צילום: יואל תמנליס,חדשות מודיעין)

עוד כחצי שנה יחזרו שוב הנחיתות בשמי העיר, הפעם לתמיד

בספטמבר 2013 צפוי להסתיים פרויקט שיפוץ מסלולי נתב”ג, ונתיב הנחיתה מעל מודיעין יחזור לפעול, הפעם במתכונת קבע. נתיב זה צפוי להיות נתיב נחיתה משני, כאשר רוב הנחיתות בנתב”ג יבצעו מצפון לדרום, על מסלול הנחיתה החדש 21 שהוקם במסגרת פרוייקט השיפוצים. אולם בתנאי מזג אוויר של רוחות צד, או במצב של עומס בשדה או אי שמישות מסלולים אחרים, יעשה בהחלט שימוש בנתיב הנחיתה מעל מודיעין למסלול 30, ואנו נחווה שוב את הרעש הצורם של נחיתות מטוסים מעל ראשינו.

בשורה התחתונה: ראש העיר חיים ביבס בגד בהבטחותיו במערכת הבחירות ויישר קו עם ממשלת הליכוד שמימנה את בחירתו לראשות העיר, תוך שהוא מבזבז לריק מאות אלפי שקלים מכספי המסים שלנו על עתירה פופוליסטית חסרת בסיס שמטרתה לטייח את מחדליו וזיגזוגיו. בספטמבר השנה יופעל שוב נתיב הנחיתה מעל מודיעין והפעם במתכונת קבע, תודות לממשלת הליכוד ושליחם בראשות העיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה