יום שישי, 5 בנובמבר 2010

משמעויות החלטת בג”ץ בנושא הטיסות

החלטת בג”ץ בעתירת העירייה בנושא הטיסות עוסקת בעיקר בסוגיות ארוכות טווח אשר לא ישפיעו על השימוש האינטנסיבי בנתיב הנחיתה ב-14 חודשים הקרובים. אולם החלטת בג”ץ נותנת גם פתח ללחץ ציבורי על השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לשנות את עמדתו ולהוציא צו האוסר על טיסות לילה מעל מודיעין. מטה שמיים נקיים כבר פנה במכתב נוקב לשר ארדן והזמין אותו לקפוץ לביקור לילי בעיר כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מהרעש של טיסות הלילה.

בג”ץ פרסם ביום ג’ את החלטתו לגבי עתירת עיריית מודיעין בנושא הטיסות שנדונה ביום ב’ (ראו בפרסום קודם של “שמיים נקיים” סקירה של מהלך הדיון). בג”ץ לא קיבל את בקשת העירייה להוצאת צו ביניים להפסקת טיסות הלילה, והחלטת בג”ץ דורשת מהמדינה לספק הסברים תוך 30 יום בהתייחס לארבעה סעיפים (סעיפים 5-8) מתוך 165 הסעיפים בעתירת העירייה.

הרקע לעתירת העירייה לבג”ץ

על מנת להבין את משמעות החלטת בג”ץ יש להיזכר בהשתלשלות העניינים שהביאה אותנו עד הלום. לאחר שפורסם בחודש אפריל השנה מסמך ההחלטה של רת"א אשר לא כלל שום הגבלות על שעות הטיסה בשמי העיר אלא רק תחזית בלתי מחייבת למספר הטיסות הצפוי, החליט ראש העיר חיים ביבס שלא לעתור לבג"ץ נגד החלטת רת"א כפי שדרשו מטה שמיים נקיים וחברי המועצה דני רוזנפלד ואלכס וינרב. ביבס בחר להשלים עם קיום הטיסות בשמי העיר בשנה וחצי הקרובה, תוך שהוא מטיל את יהבו על "יחסי האמון עם גיורא רום".

ביבס ביקש לקדם דרישה מול משרד הפנים לפתיחת תמ"א 2/4 (תוכנית המתאר הארצית) ולעדכן אותה על מנת כך שתכלול התייחסות לנושא הטיסות מעל מודיעין. הדרישה לפתיחת התמ"א נועדה לוודא שהשימוש העיקרי בנתיב מעל מודיעין יהיה אכן זמני כפי שהצהירו רשויות התעופה - סדר גודל של שנה וחצי (עד סוף 2011) – על מנת לוודא שהזמני לא יהפוך לקבוע.

הרעיון הוא שבמידה והמדינה לא תתחייב כי מדובר בפרק זמן מוגבל במסגרת תקופת השיפוצים, היא תידרש לעדכן את התמ"א ולשלם תג מחיר משמעותי בדמות מתן פיצוי כספי, הוצאות מיגון אקוסטי ועוד. מכיוון שמשרד הפנים לא נענה לדרישת העירייה לפתוח את התמ"א, נוצר הצורך לעתור לבג"ץ ולדרוש ממנו להורות למשרד הפנים להיענות לדרישת העירייה.

חשוב להדגיש כי תהליך שינוי תמ"א הוא תהליך תכנוני ארוך שלוקח שנים על גבי שנים. אין בתהליך שינוי התמ"א בכדי לשנות את המציאות שנכפתה עלינו, כל עוד מדובר במציאות זמנית כפי שמצהירות רשויות התעופה.

כאשר בחודש יולי השנה התממש הסיכון עליו התריע מטה "שמיים נקיים" ורת"א ניצלה את זכותה במסגרת מסמך ההחלטה להעביר טיסות מעל מודיעין ככל העולה על רוחה גם בלילה, תושבי העיר הקימו קול צעקה. ראש העיר הבין כי הוא אינו יכול להתעלם מקול זעקת תושביו, ועליו להראות שהוא נלחם למענם. או אז הוסיפה העירייה לעתירה לבג"ץ בנושא התמ"א גם מרכיבים שהתייחסו לטיסות הלילה ודרישה להוצאת צו ביניים להפסקתן.

החלטת בג”ץ

בפרסום קודם השבוע בו סקרנו את מהלך הדיון בבג”ץ ביום ב’ כתבנו כי טיעוניו של עו”ד אייל מאמו שהציג את נושא התמ”א היו לדעתנו הרבה יותר משכנעים מאשר טיעוניו של עו”ד נרי ירקוני. כנראה שגם שופטי בג”ץ חשבו כמונו, משום שהחלטת בג"ץ שפורסמה השבוע מתעלמת מדרישת העירייה למתן צו ביניים להפסקת טיסות הלילה, ודורשת מהמדינה לתת תוך 30 יום התייחסות בעיקר להיבטים ארוכי הטווח: דינו של נתיב הנחיתה מעל מודיעין בתום פרויקט שיפוץ מסלולי נתב”ג האמור להסתיים בסוף 2013 (סעיף 7 בעתירת העירייה) ועדכון התמ"א (סעיפים 5-6), שהוא תהליך תכנוני שיימשך שנים רבות ולא יתן סעד להפסקת הטיסות ב-14 החודשים הקרובים.

סעיף 8 הוא הסעיף היחיד שעשוי לתת לנו סעד להפסקת טיסות הלילה, והוא מופנה לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן (משיב 5 בעתירה):

8. מדוע לא יעשה המשיב מס' 5 שימוש בסמכותו ויוציא צו הקובע, כי השימוש בנתיב בשעות הלילה אסור, בהתאם לעמדתו המקצועית של ראש האגף למניעת רעש וקרינה אשר במשרדו ויוצר רעש חזק ובלתי סביר, כמשמעותו בחוק למניעת מפגעים תשכ"א - 1961, וראה לעניין זה את סעיף 4 למכתבו מיום 1/3/09 וכן סעיף ט' למכתבו מיום 25/2/09.

כפי שפירטנו בפרסום של “שמיים נקיים” בחודש אוגוסט, בתשובת המדינה לבג"ץ נכלל מכתב של סגניתו של ראש האגף למניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה בו היא מתייחסת למדידות הרעש שבוצעו בחודש יולי של טיסות הלילה בשמי מודיעין וקובעת כי אין מדובר ברעש בלתי סביר. לדעתנו סגנית ראש האגף טועה במספר הנחות יסוד כפי שהבהרנו כאן.

הדבר הצפוי הוא שהשר להגנת הסביבה ידבוק בעמדה שהציגה נציגת משרדו במסמך רשמי בתשובת המדינה.

הפעלת לחץ ציבורי על השר להגנת הסביבה גלעד ארדן

יש לנו כעת חלון זמן של ארבעה שבועות להפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי על השר להגנת הסביבה על מנת שישנה את עמדת משרדו ויפעיל את סמכותו להוצאת צו האוסר על טיסות הלילה מעל מודיעין.

מטה שמיים נקיים כבר פנה השבוע במכתב לשר גלעד ארדן בו הפצרנו בשר להיענות לזעקתם של תושבי מודיעין ולהוציא לאלתר צו האוסר על טיסות הלילה. צרפנו למכתב לשר ארדן העתקים של מספר מכתבים שקיבלנו מכם הממחישים את הסבל העובר על תושבי מודיעין-מכבים-רעות בעקבות טיסות הלילה. ביקשנו פגישה דחופה עם השר במהלך השבוע הבא והזמנו אותו לתת קפיצה לביקור לילי קצר במודיעין על מנת להתרשם באופן ישיר מרעש הטיסות הבלתי נסבל בלילות.

אנו נפנה גם לתקשורת ונבקש מהם בכל לשון של בקשה להירתם ללחץ ציבורי על השר ארדן, לפנות ללשכת השר בבקשת תגובות, כדי לשים אותו באור הזרקורים.

במידה ולא נצליח לקבל את התשובה המיוחלת מהשר, אנו נקרא להתגייסות שלכם, תושבי מודיעין-מכבים-רעות, להפעלת לחץ ציבורי על השר ארדן – תחילה בהפצצת מיילים, ואם זה לא יעזור נצטרך לצאת להפגנה גדולה כפי שעשינו בנתב”ג בחודש יולי אשתקד.

דין מודיעין כדין טאבה

במקביל אנו ממליצים לצוות המשפטי של העירייה להכין היטב את נושא הרעש בעזרת מומחים שיתמודדו עם טיעוני המשרד להגנת הסביבה במידה והוא לא יחזור בו מעמדתו . כמו כן חשוב מאוד להשתמש בטיעון “דין מודיעין כדין טאבה” עליו הרחבנו בפרסום הקודם, על מנת ששופטי בג”ץ יבינו כי השמיים לא יפלו אם הם יוציאו צו האוסר על טיסות הלילה בשמי מודיעין, משום שמה שיקרה בתסריט כזה הוא שרת”א תאשר ביצוע הקפת ראיה-RNAV מעל יער בן שמן, בדיוק כפי שרת”א אישרה לנחיתות בשדה התעופה באילת לאחר שהמצרים אסרו טיסה מעל טאבה.

מלחמה היא שלום

אנו חשים צורך למחות שוב על הולכת השולל השיטתית בפרסומי עיריית מודיעין בנושא הטיסות. בהודעה לעיתונות שהוציאה עיריית מודיעין לאחר פרסום החלטת בג”ץ נכתב מבלי למצמץ כביכול “בית המשפט הנכבד קיבל את מלוא טענות העירייה והועדה המקומית” וכי החלטת בג”ץ לדרוש הסברים ממשרדי הממשלה מהווה כביכול ”צעד חסר תקדים תוך שמירה על זכויות תושבי העיר”. הידיעה היללה בנוסף את המאבק של ראש העיר להשגת מיגון אקוסטי לתושבי העיר. “מודיעין ניוז” דיווח על דיון בעירייה בו נקבע כי אם בעקבות החלטת בג”ץ ייאסר לטוס בנתיב לאחר סיום שיפוץ המסלול (סוף 2011) “הדבר יחשב כהצלחה מצד העירייה”.

האמת היא שהתגייסנו למאבק על מנת למנוע את השימוש האינטנסיבי של רשויות התעופה בנתיב הנחיתה מעל העיר הממרר את חיינו בתקופת שיפוץ המסלולים - שימוש הצפוי להסתיים עד סוף 2011. מיגון אקוסטי שיאושר במקרה הטוב עוד כמה שנים לאחר שהטיסות בשמי העיר יהפכו כבר לזיכרון רחוק לא יעזור לאף אחד. כיצד אפשר לכנות כ”הצלחה” את סבל תושבי העיר מטיסות הלילה במשך שנה וחצי?!

במקומון גל-גפן נכתב השבוע (עמ’ 12) כי ראש העיר חיים ביבס אמר לאחר הדיון בבג”ץ ביום שני כי “אני לא מוכן לחיות עם שקרים של רת”א”. מר ביבס, אנחנו לא מוכנים לחיות עם שקרים של עיריית מודיעין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה