יום ראשון, 1 בנובמבר 2009

הסיבה לנחיתות המטוסים לאחרונה בשמי העיר

להלן עדכון לגבי הנסיבות בהן התקיימו לאחרונה נחיתות מטוסים בשמי העיר, וכן פרטים על פרוייקט שיפוץ מסלולי הנחיתה בנתב"ג. מסתבר שמנכ"ל רש"ת מתכוון לבקש מהממשלה לבטל את איסור הנחיתות וההמראות בנתב"ג בשעות הלילה בדיוק בתקופה בה מטוסים ינחתו בסביבת מודיעין.

בעקבות תלונות תושבים שהתקבלו לאחרונה במטה "שמיים נקיים" אודות רעשים מנחיתות מטוסי נוסעים בשמי העיר פנינו לפני כשבועיים לסגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה חנן ברנשטיין והסבנו את תשומת ליבו לנחיתות חריגות אלה. מסתבר כי נחיתות אלה לא היו מתואמות כלל עם העירייה, בעוד שבפגישה ב-12.8.09 בין ראש העיר חיים ביבס לבין גיורא רום מנכ"ל רת"א  סוכם כי "העירייה תעודכן בכל שלב והתקדמות בתהליך".

בתחילה מר ברנשטיין מסר לנו כי הוא מייחס נחיתות אלה למציאות תעבורתית רגילה. אולם לאחר שהתעקשנו כי מדובר במתאר טיסות חריג וכי יש לברר את פשרן עם רשויות התעופה, ניאות סגן ראש העיר ופנה בכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה קובי מור. לאור התמשכות הנחיתות באותו שבוע גם ראש העיר חיים ביבס מסר כי הוא יברר עם מנכ"ל רת"א את פשר טיסות אלה.

בתחילת השבוע שעבר קיבלנו עדכון מסגן ראש העיר חנן ברנשטיין על כך שהוא קיבל מכתב תשובה ממנכ"ל רש"ת קובי מור, בו מור מאשר כי אכן התקיימו נחיתות בשמי מודיעין בימים האחרונים בעקבות תנאי מזג אוויר. מור הבהיר במכתבו כי נחיתות אלה אינן קשורות להליך קביעת נתיב נחיתת מכשירים LDA מכיוון מודיעין למסלול 30, שעודנו ממתין לביצוע בסימולטור במהלך חודש נובמבר. ברנשטיין סרב בתוקף למסור לנו פרטים נוספים על מכתבו של מור. גם פניות חוזרות ונשנות שלנו לראש העיר חיים ביבס לקבלת פרטים על הנסיבות בהן התקיימו נחיתות אלה לא נענו.

במקומוני סוף השבוע שעבר התעלומה נותרה בעינה, והעירייה לא מצאה לנכון למסור כל עדכון לתושבים בדבר תשובתו של מנכ"ל רש"ת בנושא הטיסות החריגות בשמי העיר, בין אם באמצעות מטה המאבק ובין אם באמצעות העיתונות המקומית. אולם סגן ראש העיר חנן ברנשטיין מצא לנכון להרחיב ולפרט בעניין דווקא למקומון "זמן מודיעין" - המקומון היחיד בעיר שאינו מחולק לבתי התושבים בעיר (למעט למנויי "מעריב").

בצרוף מקרים מעניין "זמן מודיעין" הקדיש בגליונו האחרון כתבת שער נדיבה לסגן ראש העיר חנן ברנשטיין עם הכותרת המחניפה "הביצועיסט":

אנו תקווה כי יחסי ציבור אלה אינם הסיבה בעטיה מר ברנשטיין מצא לנכון לשתף דווקא את "זמן מודיעין" באותם פרטים שהוא הקפיד למדר מכלל המקומונים בעיר וממטה מאבק התושבים.

להלן הכתבה שפורסמה ב"זמן מודיעין" בשבוע שעבר, הכוללת מידע חשוב באשר לנסיבות בהן התקיימו לאחרונה נחיתות המטוסים בשמי העיר (הקליקו על הכתבה להגדלה):

כפי שניתן לקרוא בכתבה לעיל, בתשובתו מסביר מנכ"ל רש"ת לברנשטיין כי לפני שבועיים הושבתה מערכת נחיתת המכשירים לנתיב הגישה המערבי לנתב"ג (מסלול 12), ועל כן מגדלי הפיקוח הסיטו את המטוסים בשעות הערב המוקדמות, בהן יש רוח מערבית, לכיוון נתיב גישה מזרחי החולף מעל מודיעין, תוך שימוש בהליך מכשירים המכונה VOR DME, המופעל לעתים נדירות, במצב של שילוב תנאי מזג אוויר ובעיות שמישות מסלולים ו/או עזרים.

מוזר שלאחר 13 שנות קיומה של מודיעין זו הפעם הראשונה שאנו למדים על  קיומו של הליך נחיתת מכשירים נדיר זה המחייב נחיתה בשמי העיר, וחבל שמנכ"ל רש"ת לא מצא לנכון לעדכן מראש את עיריית מודיעין בדבר הצורך המבצעי החריג לבצע נחיתות בשמי העיר. תמוהה במיוחד העובדה שעיריית מודיעין לא מצאה לנכון לעדכן את תושבי העיר אודות נסיבות מבצעיות אלה, והיא שמרה מידע זה כ"סקופ" למקומון היחיד שאינו מחולק לבתי התושבים.

כמו כן מעניין לשים לב לדבריו של מנכ"ל רש"ת כי:

"העיר מודיעין נמצאת מתחת לחלק מנתיבי הטיסה הוותיקים על פיהם רשות שדות התעופה מתפעלת את התעבורה האווירית...".

אנו מקווים כי מנכ"ל רש"ת יספק לסגן ראש העיר חנן ברנשטיין פרטים אודות מסלולים אלה, וכי הפעם מר ברנשטיין ומר ביבס יאותו לשתף את תושבי העיר ואת העיתונות המקומית במידע זה.

ביום ה' בשבוע שעבר פורסמה כתבה נרחבת ב"ידיעות אחרונות" על פרוייקט שיפוץ מסלולי הטיסה בנתב"ג. כפי שאפשר לקרוא בכתבה, במסגרת פרוייקט השיפוץ מסלול 12-30 מתוכנן להיות מושבת החל מנובמבר 2011, ויחד עימו יושבתו הנחיתות מכיוון מזרח על מסלול 30 המבוצעות בשעות בהן יש רוח מערבית (בד"כ שעות אחה"צ). כיום פניית ההנמכה למסלול 30 ממזרח מבוצעת מעל יער בן שמן ולאחר שיכנס לתוקף נתיב נחיתה LDA למסלול 30 פניית ההנמכה תבוצע בסביבת מודיעין, על פי החלופה שתיבחר. במצב הסופי של נתב"ג לאחר פרוייקט השיפוץ, מתוכנן שימוש בנתיב 30 לנחיתות רק במצבי עומס בשדה.

להלן הכתבה המלאה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" (הקליקו על הכתבה להגדלה):

 

כתבה זו ממחישה היטב כי זמנן של הנחיתות בנתב"ג מכיוון מזרח הוא קצוב, וכי כל חודש שאנחנו מצליחים למנוע את הפעלת נתיב נחיתת מכשירים מעל איזור מודיעין - כפי שהמאבק המשותף של עיריית מודיעין והתושבים מצליח למנוע מזה שנה שלמה - הוא רווח נקי.

מאידך ברור מהכתבה כי בתקופה מאפריל 2010 ועד נובמבר 2011 בה המסלול השקט ימצא בשיפוץ ונתיב 12-30 ישמש כנתיב הנחיתה וההמראה הבלעדי בנתב"ג, ולכן מספר הטיסות באיזורנו בהחלט יגבר. כמו כן כדאי לשים לב כי מנכ"ל רש"ת מצהיר בכתבה כי לאור עומס הטיסות הרב הצפוי בתקופה זו הוא יבקש מהממשלה לבטל את איסור הנחיתות וההמראות בנתב"ג בין 1:40 בלילה ועד 5:50 בבוקר. השימוש העיקרי במסלול הנחיתה מכיוון מזרח הוא בזמן רוחות מערביות הנפוצות בשעות אחה"צ, אולם בחורף יש משטר רוחות שונה ולא מן הנמנע שניאלץ לסבול מנחיתות בשמי העיר גם בשעות הלילה.

על כן חשוב שנתיב נחיתת LDA שיבחר למסלול 30 ימזער את השלכות נתיב הנחיתה על תושבי מודיעין-מכבים-רעות.

תגובה 1:

  1. מדוע לא מתארגנים שוב להפגנות בעיר או ליד משרד החבורה

    השבמחק