יום שבת, 27 ביוני 2009

מנכ"ל רש"ת? אני לא מאמין לו!

השבוע התפרסמו בעיתונות המקומית שני ראיונות עם קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת)  - האחד של הילה שי וזאן ב"ידיעות מודיעין" (תקציר כאן) והשני של חנה שטרן במודיעין ניוז. ראיונות אלה מספקים שלל דוגמאות להתנהלות רשלנית, חסרת אחריות ומוליכת השולל של רש"ת - מהם ניכר מדוע רש"ת איבדה את אמון הציבור.

קובי מור בראיון למודיעין ניוז:

"אנחנו משקיעים מיליארדי שקלים בבטיחות"

קובי מור בהופעתו בועדת הכלכלה בכנסת לפני שלושה שבועות על סדרי העדיפויות של רש"ת בעבר:

"השקענו הרבה מאוד כסף בבניית הטרמינל, ובעוונותינו, פחות בתשתיות בטיחות"

מנכ"ל רשות שדות התעופה העיד בדבריו לועדת הכלכלה בכנסת כי בשנות התשעים ובמרבית שנות ה-2000 נושא הבטיחות קיבל עדיפות משנית בהקצאת המשאבים של רש"ת, והתוצאה של מדיניות רשלנית זו היו מספר אירועים חמורים של כמעט תאונות אויריות שהובילו להקמת ועדת לפידות לפני כשנתיים, שבין המלצותיה כלולה גם הקמת נחיתה מונחית מכשירים למסלול 30, בגישה ממזרח למערב.

מתוך ממצאי דוח לפידות:

מימצאי הוועדה מצביעים על כך שהמצב הנוכחי הוא תוצאה של הידרדרות זוחלת הנמשכת זה עשרות שנים. היא חושפת "יכולת תפקוד לקויה מאוד" של רשות התעופה האזרחית.

בראיון ל"ידיעות מודיעין":

מראיינת: "מדוע לאורך תחילתו של התהליך לא שיתפתם את עיריית מודיעין בנושא?"

קובי מור: "רק בחודש יולי אשתקד הבנו שאין חלופה מתאימה אחרת. היו אלה ימים של בחירות בעיר וחשבתי שזה לא יהיה נכון לשתף פעולה במהלך מערכת הבחירות עם מועמד כזה או אחר."

אולם ראש העיר משה ספקטור שכיהן באותה תקופה לא התמודד בבחירות לכהונה נוספת,  ולכן בניגוד לדבריו של קובי מור בוודאי שלא היתה כל מניעה לשתף אותו במידע. מדוע מנכ"ל רש"ת עובד עלינו בעיניים? :shock:

בראיון ל"מודיעין ניוז":

מראיינת: האם נכונה העובדה שמודיעין לא הובאה כלל בחשבון כאשר התכנית תוכננה?

קובי מור: "זה קשקוש. נגיד שלא הייתה מודיעין, גם אם אני חושב, מה זה יעזור לי אם אני צריך לתכנן נתיב טיסה, לא ניתן היה לתכנן נתיב שלא עובר מעל מודיעין. איזו סיבה יש לנו לעשות נתיב שכן עובר מעליה?"

אולם בדיון בועדת הכלכלה בכנסת, ראש העיר חיים ביבס העיד שמדובר בשקר:

"זה לא נכון, קובי. הסגן שלך אומר שמודיעין לא נלקחה בחשבון - הוא הרי הודה בזה - באף אחד מהתהליכים. הוא אמר אצלי במשרד, לידך וליד הסגן שלי, חנן ברנשטיין - הוא לא קברניט, דרך אגב, הוא רק אוגדונר - אצלי במשרד נאמר באופן ברור, שמודיעין לא נלקחה בחשבון."

בראיון ל"ידיעות מודיעין":

מראיינת: מדוע לא הסכמת אפילו לשקול שינוי בתוכנית שלך בהתאם לחלופות שהעירייה הציעה?

קובי מור: "הם אכן הגישו לנו תוכנית חלופית שבדקנו אותה לעומקה ומצאנו שהיא לא עונה על הקריטריונים והיא לא מתאימה מבחינת יכולת הביצוע של תפעול כלי הטייס."

אולם כפי שמדווח מודיעין ניוז מסתבר שבפגישה השבוע של ראש העיר חיים ביבס עם גיורא רום, יו"ר רת"א (רשות התעופה האווירית המהווה הרגולטור), סוכם כי רת"א תבדוק באמצעות סימולטור את הנתיב החליפי שהציעה עיריית מודיעין, וכן כי רת"א תבדוק מול המועצה לבטחון לאומי חלופה נוספת.

מדוע רש"ת לא בדקה בסימלטור את הנתיב שהציע עיריית מודיעין? מדוע מנכ"ל רש"ת הודיע הן בועדת הכנסת והן לאחר הדיון בבג"צ כי כל התהליכים מוצו עד תום? הרי ברור מתוצאות הפגישה הנ"ל עם גיורא רום כי התהליכים כלל לא מוצו!

בראיון ל"ידיעות מודיעין":

קובי מור: "מדובר פה רק בבעיית רעש ולא בבעיה בטיחותית"

אולם עיתון "הארץ" חשף כי לפני חודש תקלה במערכת ה-ILS הממוכנת כמעט גרמה לטיסת  אל-על מטורונטו וטיסת ישראייר מסלובקיה להתרסק, לאחר שהאלומה השגוייה של מע' ה-ILS גרמה להם לטוס בגובה נמוך יותר וקרוב יותר לפני הקרקע באזור הררי מסוכן ממזרח לנתב"ג, ולולא הטייסים הגיבו ברגע האחרון, המטוסים עלולים היו לפגוע בקרקע עוד מחוץ לשטח שדה התעופה:



התרשים באדיבות "הארץ"

שימו לב לממצאי התחקיר החמורים ולהתרשלות רש"ת העולה מהם:

התגלה בתחקיר, כי מערכת הגיבוי למכשיר העזר לנחיתה אשר כשל לא הצליחה לאתר את התקלה ולא התריעה על הטעות בזמן אמת. כמו כן, הסתבר, כי היו חסרים נהלים שיתייחסו למצב המסוכן שנוצר.

עוד התגלה, כי רשות שדות התעופה (רש"ת) לא הקפידה בפיקוח על ניקיון השטח באזור המסלול. הסברה היא, כי צמחיה עבותה וגבוהה באזור מכשיר העזר לניווט בנתב"ג, שיבשה את הקרן והאותות לפיהן הנמיכו מטוסי הנוסעים לנחיתה, בתנאי מזג האוויר הקשים ממזרח. שכן, נסיון ראשון לאפס את המכשיר נכשל ורק לאחר שנוקה השטח חזר המכשיר לפעול כסדרו.

האם לשיטתו של מנכ"ל רש"ת מטוס בנחיתה מעל מודיעין שינמיך בטעות יתר על המידה ויפגע במגדל מגורים בשכונת הכרמים (ציפור) אינו מהווה סכנה בטיחותית לתושבי העיר? :shock:

בראיון ל"ידיעות מודיעין":

מראיינת: בג"צ המליץ לכם להידבר עם העירייה. מה הטעם בכך?

קובי מור: "נכון, אני נגד כל שינוי בתהליך המוצע אך אנחנו בהידברות מתמדת עם ראש העירייה וסגנו. מבחינתי המטרה היא להמשיך ולנסות שוב ושוב להסביר. אולי בסוף הם יבינו".

מנכ"ל רש"ת מעיד על עצמו כי הוא לא מוכן להקשיב. מבחינתו הידברות היא: אני מדבר, אתם תקשיבו - אך אתכם איני סופר ממטר.

קובי מור: אנחנו לא מאמינים לך ולא בוטחים בך וברש"ת.

רש"ת איבדה את אמון הציבור - וזו גם המסקנה שועדת הכלכלה של הכנסת הגיעה אליה. אנו דורשים את יישום המלצת ועדת הכלכלה של הכנסת: הקמת ועדת מומחים בלתי תלויה שתדון ללא משוא פנים בחלופות שהוצעו ואשר תשקלל בתוך מערכת השיקולים גם את צורכי העיר מודיעין ובטיחות תושביה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה